چند نکته در خصوص دریافت تسهیلات وام مسکن

0
394


خوشبختانه با ایجاد سامانه بانک مسکن دیگر مشکلی برای اطلاع از مدل‌های مختلف دریافت تسهیلات مسکن باشد وجود ندارد و با جستجوی کلیدواژه‌هایی همچون، وام مسکن، تسهیلات خرید یا تعمیر مسکن می‌­توانید به هدف خود که آگاهی از انواع تسهیلات است، برسید. مواردی چون شرایط دریافت وام و اقساط وام و ضمانت ضامن معتبر همگی در سایت درج شده‌اند.

 

در ابتدا مواردی که تسهیلات مسکن که به مشتریان داده نمی‌شود را متذکر شویم:

۱- باید توجه داشته باشید اگه موجودی حساب شما در پایان روز کمتر از حداقل باشد (در تهران ۱۳،۵۰۰،۰۰۰ و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۰،۰۰۰،۰۰۰و بقیه شهرها ۶،۷۰۰،۰۰۰ باشد) موجودی آن روز شما صفر حساب می‌شود و امتیاز دریافت وام شما کسر خواهد شد.

۲-  حتماً باید در دوره‌های ۶ ماهه معدل بگیرید واگر به معدل لازم نرسید باید یک دوره ۶ ماهه بیشتر برای دریافت وام صبر کنید.

۳-  اگه بخواهید بعد از رسیدن موعد وام پول را کامل برداشت کنید فقط یک سال از تاریخ برداشت وقت دارید تا از وام استفاده کنید، در غیر این صورت تسهیلات شما باطل می‌­شود.

۴-  اگر بخواهید بعد از رسیدن موعد وام همچنان امتیازات خود را نگه دارید، باید حداقل موجودی درحسابتان باشد (در تهران ۱۳،۵۰۰،۰۰۰و شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۰،۰۰۰،۰۰۰و شهرهای کوچک ۶،۷۰۰،۰۰۰ تومان)

همان‌طور که می‌دانید این تسهیلات برای خانه های نوسازدر نظر گرفته شده است. سوالی که پیش می‌آید نحوه محاسبه سال ساخت خانه‌ها است. از این رو لازم است بدانید که عمر ساختمان کمتر از ۱۵ سال را بر مبنای تاریخ پروانه ساخت در نظر می­‌گیرند و با این اوصاف ساختمان‌هایی که پروانه ساخت آنها سال ۸۳ به بعد صادر شده می توانند در سال ۹۸ تسهیلات مسکن یکم دریافت کنند و اقساط وام را بپردازند.

انواع ضمانت برای دریافت تسهیلات وام مسکن

گفتنی است به مبالغی که برای دریافت تسهیلات سپرده می کنید هیچ سودی پرداخت نمی شود. بانک مسکن در برخی از رسانه‌ها عنوان کرده است که این تسهیلات نیازی به ضامن معتبر ندارد و مسئله ضمانت در تسهیلات خانه مطرح نیست.

حال بسیاری از کاربران پس از مراجعه به بانک متوجه شدند که نیاز است همچون سایر تسهیلات ضامن معتبر برای جلوگیری از عدم پرداخت اقساط وام به بانک معرفی کنند و ضمانت در تسهیلات مسکن هم وجود دارد.

در جواب به این سوال رییس یکی ازشعب بانک مسکن گفت: هیچگاه بانک ها بدون ضمانت نمی­‌توانند تسهیلات پرداخت کنند و ضمانت در تسهیلات خانه باید وجود داشته باشد.

این ضمانت در تسهیلات مسکن می­تواند سپرده شخص، بیش از ۱۱۰ درصد مبلغ تسهیلات باشد؛ می‌تواند سند معتبری که ارزش واقعی آن بیش از مبلغ تسهیلات باشد و می‌­تواند در قالب دو ضامن معتبر به بانک معرفی شود.

گفتنی است هنگامی که مبلغی را سپرده می‌­کنید، نمی‌­توان پس از دریافت وام آن مبلغ را برداشته و به جای آن سند ملک خریداری شده را جایگزین کنید؛ چراکه اولویت بانک دریافت وجه نقد است.

گفتنی است هنگامی که شخصی تسهیلات مسکن یکم را به صورت انفرادی دریافت می‌­کند همسر او نیز پس از ازدواج می‌­تواند به صورت انفرادی برای دریافت تسهیلات مسکن اقدام کند. هم به صورت اوراق و هم به صورت سپرده این امر میسر است.

ملک‌های وام دار

اگرشخصی منزلی انتخاب کرده باشد که قبلا وام داشته ، و خود آن شخص هم قبلا برای وام مسکن خانه اولی اقدام کرده چه‌طور می‌­تواند از هر دو وام استفاده کند؟ یعنی برای آن ۸۰ میلیون برای ۳دانگ و وام قبل هم برای ۳ دانگ دیگر باید اقدام کند؟

بگذارید به این صورت پاسخ این سوال را بدهیم: اگر این امکان وجود داشته باشد که وام قبلی انتقال داده شود به زوجین، مشکلی به وجود نمی‌آید. البته لازم به ذکر است این مبحث پیچیدگی‌های خودش را دارد که حتما قبل از اقدام به خرید خانه وام دار با نیت دریافت مجدد وام به شعبه مراجعه و از اینکه وام قابل انتقال است و مشکل ضمانتی وجود ندارد، مطمئن شوید.

گفتنی است زوجینی که ملکی را خریداری می­‌کنند باید به صورت مشترک سند خانه را به نام بزنند. میزان سهم طرفین برای بانک اهمیتی ندارد و صرفا به نام هر دو متقاضی بودن سند کافی است. در ضمن با پول تسهیلات مسکن نمی­‌توانید زمین خریداری کنید و فقط باید ملک مسکونی باشد.

درخصوص مبالغی که برای دریافت تسهیلات سپرده کرده‌اید و از دریافت وام منصرف شده‌اید باید بدانید که به این مبالغ هیچ سودی تعلق نمی­‌گیرد. منتها بانک مسکن برای اینکه فرصت دریافت وام را کامل از دست ندهید، یک بازه زمانی ۱۱ ماهه در نظر گرفته تا امتیاز دریافت تسهیلات شما از بین نرود.

مدنظر داشته باشید ضمانت اینکه شما شغل ثابت و درآمد مناسب داشته باشید برای بانک و بازپرداخت اقساط وام بسیار اهمیت دارد و صرفا داشتن ضامن معتبر کفایت نمی‌کند. در ضمن نمی‌توان با این توجیه که اقساط وام را از اجاره همان ملکی که با تسهیلات مسکن خریداری کرده ام پرداخت میکنم مورد قبول بانک نیست.

گفتنی است اشخاصی که از هرگونه امتیازات دولتی همچون خانه‌های سازمانی، مسکن مهر و … استفاده کرده باشند نمی‌­توانند تسهیلات مسکن یکم را دریافت کنند.

اگر فردی امتیاز تسهیلات مسکن یکم را داشته باشد و همسر وی بخواهد از طریق اوراق تسهیلات دریافت کند، به شرطی که هر دو یک ملک را خریداری کنند، مانعی وجود ندارد.

منتها به دلیل اینکه سقف پرداخت دو وام با هم متفاوت است در مجموع زوجین می‌توانند ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. ۸۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن یکم و ۶۰ میلیون تومان تسهیلات اوراق ممتاز که با سود ۱۷ و نیم درصد پرداخت می‌­شود.

نتیجه‌گیری

  • شرایط تسهیلات مسکن در سایت بانک مسکن به خوبی مشخص شده و بهتر است پیش از اقدام درمورد شرایط دریافت وام و ضمانت در تسهیلات مسکن یا همان ضامن معتبر و اقساط وام تحقیق کنید.
  • بهتر است بدانید این وام به خانه‌هایی که کمتر از ۱۵ سال از ساخت آن‌ها گذشته تعلق می‌گیرد.
  • همچنین اشخاصی که از هرگونه امتیازات دولتی همچون خانه‌های سازمانی، مسکن مهر و … استفاده کرده باشند نمی‌­توانند تسهیلات مسکن یکم را دریافت کنند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA