Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@23:31:43 GMT

بودجه در کمیسیون تلفیق تعیین تکلیف می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۲۸۳۳

بودجه در کمیسیون تلفیق تعیین تکلیف می‌شود

روزنامه ایران در گفت و گو با امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی عضوهیأت رئیسه مجلس، ‌ آورده است:  نمایندگان مجلس با اعلام رأی خود به هیأت رئیسه تا اینجای کار موافقت کردند که لایحه بودجه بدون ارسال به صحن علنی، در همان کمیسیون تلفیق تعیین تکلیف شود. این خبری است که، عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایران» اعلام کرد این کار بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی صورت می‌گیرد که به نمایندگان اجازه می‌دهد اختیار قانونگذاری مجلس را به کمیسیون‌های تخصصی واگذار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیشنهاد روز یکشنبه توسط کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ و به منظور رساندن لایحه بودجه به آغاز سال بعد مطرح شده بود. امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی معتقد است که تنها از این طریق امکان تعیین تکلیف بودجه سال ۹۹ تا پایان اسفندماه وجود دارد و در صورتی که قرار بر بررسی این لایحه در صحن علنی باشد، قطعاً کار بررسی‌ها به سال آینده موکول خواهد شد.


موافقت نمایندگان با عدم بررسی بودجه در صحن علنی
آنچــــه که امیرحســـــــــــــــــــــین  قاضی‌زاده هاشمی به عنوان نظر موافق اکثریت نمایندگان مجلس با بررسی نهایی لایحه بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق مطرح کرده، در واقع یک رأی‌گیری استمزاجی است که طی روزهای یکشنبه و دوشنبه و از طریق تماس تلفنی با نمایندگان انجام شده است. یک عضو دیگر هیأت رئیسه به «ایران» گفته است که در این نظرخواهی تلفنی بیش از ۱۹۰ نفر از نمایندگان اعلام موافقت کرده‌اند که کار تصویب نهایی لایحه بودجه در همان کمیسیون تلفیق تمام شود و دیگر نیازی به تشکیل جلسات علنی صحن مجلس نباشد. اما این کافی نیست؛ برای رسمیت یافتن این تصمیم نیاز است تا نمایندگان رأی خود را در یک جلسه علنی اعلام کنند. ترتیب آن هم به این شکل است که باید دولت یا ۱۵ نماینده مجلس چنین درخواستی را اعلام کنند و این موضوع در دستور کار مجلس برای هفته بعد از آن جلسه قرار بگیرد. بعد از آن هم طبق ماده ۱۶۵ آیین‌نامه در آن جلسه، دولت یا نماینده طراحان باید ضرورت موضوع را توضیح دهند، ۲ نماینده مخالف و ۲ نماینده موافق صحبت ‌کنند و موضوع به کمیسیون مربوطه ارجاع خواهد شد. همچنین طبق ماده ۱۶۷ آیین‌نامه مدت زمان طرح یا لایحه مربوطه با پیشنهاد نمایندگان یا کمیسیون در صحن مجلس مطرح و به تصویب خواهد رسید. بر این اساس حداقل باید سه جلسه علنی در شرایط طبیعی برای اصل ٨۵ شدن طرح‌ها و لوایح برگزار شود.


احتمال نامه‌نگاری لاریجانی با رهبری
مسأله اما گره دیگری هم دارد؛ اصل ۸۵ قانون اساسی مربوط به قوانین دائمی کشور می‌شود اما قانون بودجه در این ردیف نیست و دیگر قوانین هم درباره این مورد سکوت کرده‌اند. با این وضع تکلیف چیست؟
امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی در گفت‌وگوی خود با «ایران» از نامه‌نگاری علی لاریجانی، رئیس مجلس با رهبری در همین رابطه خبر داده و گفته است که قرار است مجلس برای این کار از ایشان کسب اجازه کند. آن طور که نماینده مشهد گفته، بعد از این کسب تکلیف است که مجلس وارد مراحل بعدی کار خواهد شد و این پیشنهاد را به رأی رسمی نمایندگان خواهد گذاشت. او البته می‌گوید پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که به احتمال زیاد رهبری با این موضوع مخالفتی نخواهند داشت و اجازه این کار را به مجلس خواهند داد. خصوصاً اینکه شروع سال بعد با بودجه چند دوازدهم و تنخواه از یک سو و مسائل زمانبر مربوط به پایان کار مجلس دهم و آغاز دوره یازدهم از سوی دیگر عملاً کار بررسی بودجه را در صورت چشم‌پوشی از روش یاد شده، به نیمه‌ دوم تابستان خواهد کشید. آن هم در سالی که فشار تحریم‌ها و مشکلات ناشی از عواملی چون کاهش فروش نفت بیش از قبل بر اقتصاد ایران فشار می‌آورد. البته قاضی‌زاده ‌هاشمی از اینکه نامه مورد اشاره‌اش چه زمانی نوشته شده و به دفتر رهبری ارسال می‌شود، ابراز بی اطلاعی کرده است. اما می‌توان حدس زد که اگر عزم مجلس بر پایان کار بررسی و تصویب بودجه تا پایان سال جاری باشد، احتمالاً این کار باید در همین یکی دو روز جاری صورت بگیرد تا مجلس سریعاً برای گرفتن رأی رسمی نمایندگان و دادن اختیار تصویب لایحه بودجه ۹۹ به کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه دهد. هر چند اکبر رنجبرزاده، دیگر عضو هیأت رئیسه روایت دیگری را در گفت‌وگو با «فارس» مطرح کرده و گفته که اگر بر اساس نظر ستاد مقابله با بحران کرونا «مجوز تشکیل جلسه علنی تا پایان سال را نداشته باشیم، با تصمیم هیأت رئیسه ممکن است به همین رأی‌گیری استمزاجی نمایندگان برای اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه بودجه اکتفا کنیم.» اما اینکه چقدر این ادعا بتواند در عمل به صورت قانونی اجرا شود، جای شک بسیار جدی دارد. چه آنکه در ماده ۱۲۱ آیین‌نامه مجلس رأی‌گیری از نمایندگان فقط به سه طریق یعنی با استفاده از دستگاه الکترونیکی، رأی‌گیری با برگه به صورت مخفی و رأی‌گیری علنی با برگه و در جلسه رسمی محدود شده است.
تصمیم مشترک کمیسیون تلفیق، دولت و معاونت قوانین مجلس
البته صبح دیروز هم مجلسی‌ها جلسه بودجه‌ای دیگری هم داشتند؛ این بار با معاونت قوانین مجلس. جایی که این معاونت ۶۰ ایراد جدید به مصوبه کمیسیون تلفیق برای بودجه ۹۹ گرفته است. حسین میرمحمدصادقی، معاون قوانین مجلس دیروز در همین رابطه به «تسنیم» گفته که این جلسه با حضور برخی اعضای دولت و کمیسیون تلفیق و غلامرضا تاجگردون، رئیس این کمیسیون برگزار شده. او البته درباره ایراداتی که گرفته شده توضیح داده که ایرادات به شکلی نبوده که کلیت لایحه بودجه را تغییر دهد. او گفته که «در بودجه ۹۹ و طبق مصوبه کمیسیون تلفیق موارد مبهمی وجود داشت و طوری رفع ابهام شد که ایرادات شورای نگهبان نسبت به این لایحه به حداقل برسد.» البته میرمحمد صادقی موضوع دیگری را هم مطرح کرده است. آن هم اینکه «در این جلسه قرار شد گزارش نهایی بودجه ۹۹ از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس بزودی طی نامه‌ای به شورای نگهبان ارسال شود.» او گفته این تصمیم بر این اساس گرفته شده که «مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه سال ۹۹ و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شود و مجلس جلساتی برای بررسی لایحه بودجه سال آینده نداشته باشد.» این یعنی آنکه اگر همه مراحل تأیید اصل ۸۵ شدن لایحه بودجه طبق پیش‌بینی‌ها جلو برود، کمیسیون تلفیق دیگر جلسه جدیدی برای بودجه ۹۹ نداشته باشد و آنچه که روز یکشنبه در این مجموعه تصویب شد، تحویل شورای نگهبان گردد.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها مرکز آمار ایران سازمان برنامه و بودجه انتخابات مجلس شورای اسلامی کارآمدی دولت پروندهٔ خبری بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز آمار ایران سازمان برنامه و بودجه انتخابات مجلس شورای اسلامی کارآمدی دولت علی لاریجانی علی لاریجانی مرکز آمار ایران سازمان برنامه و بودجه انتخابات مجلس شورای اسلامی کارآمدی دولت کمیسیون تلفیق شورای نگهبان لایحه بودجه هیأت رئیسه قاضی زاده رأی گیری بودجه ۹۹ اصل ۸۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۲۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت) در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۰- ج در خصوص اعتبارات استانی با ۱۵۴ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در توضیح بخش درآمدی جدول ۱۰- ج لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: این جدول مربوط به اعتبارات استانی می‌باشد که ریالی در آن بالا و پایین نشده است، بخشی از آن به مناطق محروم اختصاص داده می‌شود، این جدول به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود، در بخشی از جدول حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه‌های جهادی اختصاص داده شده که به طور مساوی به تمام استان‌ها تقسیم می‌شود. هیچ گونه تغییری در این جدول اعمال نشده است فقط ۴ ستون به آن اضافه شده، ۴ مورد آن نیز در مورد مباحث استانی می‌باشد.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح جدول ۱۰- ج، گفت: این جدول با نظر دولت تنظیم شده، تغییرات مختصری بر آن اعمال گردیده که مخالفتی با آن نداریم، مبالغ عنوان شده در این جدول به صورت یکجا برای حل مسائل مدارس نیمه تمام، راه‌های روستایی و آبرسانی به مناطق محروم اختصاص داده می‌شود و همگی در یک ستون آورده می‌شود، اما در ستون توازن یک سوءبرداشتی نشود، بودجه در اختیار نمایندگان است، قطعا توافق ما این نیست که بودجه را در اختیار نمایندگان بگذاریم بلکه این اعتبارات بودجه‌ای در اختیار شورای برنامه ریزی استان‌ها قرار می‌گیرد.

حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه، گفت: تمام بودجه با همکاری دولت و مجلس دنبال شده است، این جدول نیز براساس توافق دولت و مجلس به نتیجه رسیده است، تلاش می‌شود با رعایت انصاف و عدالت بودجه تقسیم شود.

قالیباف در توضیح جدول ۱۰- ج، گفت: بخشی که در توازن یک آمده و در زیرمجموعه نمایندگان قرار می‌گیرد توافق بر این شده است که در سازمان برنامه، شورای برنامه ریزی آن استان در حوزه مسائل عمرانی با برنامه قرار بگیرد، با نظر دوستان در همان سیستم نیز انجام پذیرد، حتی اولویت هم باید با کار‌های زیرساختی باشد، چون توافق صورت گرفته ابهامی نیز ایجاد نمی‌شود.

رئیس مجلس در ادامه یادآور شد: ۱.۵ همتی که برای موضوع فنی و حرفه‌ای اختصاص داده شده بود که در حوزه ملی باشد با پیشنهاد دولت در همان مبحث استانی تعلق می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد
  • قالیباف: ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص یافت
  • موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس