اثرات افتتاح قطعه اول آزاد راه تهران شمال

0
272

با افتتاح پروژه آزادراه تهران-شمال شاهد کوتاه شدن ۶۴ کیلومتری مسیر، کاهش ۳ ساعته مدت زمان سفر و صرفه جویی ۶۰۰ میلیارد تومانی سالانه مصرف سوخت در قیاس با راه تهران-کرج-چالوس خواهیم بود.

طول مسیر آزادراه تهران-شمال ۱۲۱ کیلومتر خواهد بود و در حالی که طول مسیر راه تهران-کرج-چالوس ۱۸۵ کیلومتر است، با پایان این پروژه شاهد کوتاه شدن ۶۴ کیلومتری مسیر مربوطه خواهیم بود که در نهایت موجب خواهد شد به میزان سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.

افزایش سرعت حمل و نقل در ازاد راه تهران شمال

همچنین سرعت طرح آزادراه تهران-شمال ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است، در حالی که سرعت طرح راه تهران-کرج-چالوس ۵۰ کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر این زمان سفر در آزادراه تهران-شمال یک ساعت و ۳۰ دقیقه پیش‌بینی شده است، در حالی که زمان سفر در راه تهران-کرج چالوس معادل چهار ساعت و سی دقیقه است.

گفتنی است ظرفیت آزادراه تهران-شمال در طول روز ۳۰ هزار دستگاه خواهد بود، این درحالی است که ظرفیت راه تهران-کرج-چالوس ۱۲ هزار دستگاه در طول روز است.

آزادراه تهران شمال پروژه بزرگ راه‌سازی در کشور است که در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل می‌کند.
مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود.

گفتنی است قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد-چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود در حالی که اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد، در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید.

همچنین قطعه اول نیز 6 اسفند سال 1398 توسط رییس جمهور افتتاح شده است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA