اخترشناسان ۲ سیارۀ جدید فراخورشیدی کشف کردند!

0
162




ایران اکازیون:گروهی از ستاره شناسان شیلیایی با استفاده از داده های گردآوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، دو سیاره جدید فراخورشیدی از نوع ‘مشتری داغ’ را کشف کردند.

1-astronomersdبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، محققان کشف این دو سیاره فراخورشیدی به نام های EPIC210957318b و EPIC212110888b را در مقاله جدید arxiv.org منتشر کردند. سیارات مشتری داغ و سیارات فراخورشیدی از لحاظ اندازه و ساختار شبیه بزرگترین سیاره سامانه ی خورشیدی ما هستند اما بر خلاف سیاره واقعی مشتری که با فاصله متوسط ۴۸۳ میلیون مایل به دور خورشید می چرخد، سیارات مشتری داغ به ستاره های میزبان خود بسیار نزدیکتر هستند و از این رو اصطلاحا «داغ» نامیده می شوند. در حالی که مشتری هر ۱۱.۸۶ سال یکبار به دور خورشید می چرخد، این سیارات مشتری داغ در کمتر از ۱۰ روز به دور ستاره های میزبان خود می چرخند.

محققان به رهبری “رافائل براهم” از دانشگاه کاتولیک شیلی، علائم دو سیاره فراخورشیدی را در حالی که به صورت دوره ای از مقابل ستاره های میزبان خود می گذشتند، بررسی کردند. این دو ستاره هر سه تا چهار روز بخشی از اشعه های ستاره میزبان خود را مسدود می کنند. به گفته محققان، ویژگی های گذر این دو سیاره فراخورشیدی — از جمله عمق، شکل و مدت زمان عبور آنها از مقابل ستاره هایشان-، آنها را کاندیداهای قوی برای سیاره مشتری مانند می سازد.

سیاره های مشتری مانند، سیاره های غول پیکری هستند که با حجم بزرگ، چگالی پایین و اتمسفر غلیظ عمدتا شامل هیدروژن و هلیم مشخص می شوند. EPIC210957318b از دیگر سیاره های فراخورشیدی کشف شده، کوچکتر است و جرم آن تقریبا ۰.۶۵ برابر مشتری است. ستاره میزبان آن شبیه خورشید است و این سیاره هر ۴.۱ روز به دور این ستاره که در فاصله ۹۷۰ سال نوری از زمین قرار دارد، می چرخد، دمای متوسط سطح آن بین ۵۸۴ و ۹۳۹ درجه سلسیوس است. سیاره ی EPIC212110888b نیز بزرگتر و داغتر است، جرم آن ۱.۶۳ برابر جرم مشتری است و دمای متوسط سطح آن میان  ۹۳۲ و ۱۴۳۰ درجه سلسیوس است. ستاره داغ آن بزرگتر از خورشید است و ۱۲۷۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA