“اروپا” قمر مشتری می‌تواند از حیات پشتیبانی کند

ایران اکازیون:مدل جدید دانشمندان ناسا نشان می‌دهد اقیانوس زیرسطحیِ اروپا (قمر مشتری) قادر است زمینه را برای شکوفایی حیات فراهم کند. علاوه بر این، محاسبات این دانشمندان نشان داد اقیانوس زیرسطحی اروپا در اثر تجزیه مواد معدنی آبدار به وجود آمده است.

Watery Plumes Jupiters Moon Europaبه گزارش بیگ بنگ، انتظار می‌رود نیروهای جز و مدی یا فروپاشی رادیواکتیوی در این قضیه تاثیر گذاشته باشد. این تحقیقات می‌تواند سرنخ‌هایی هم دربارۀ سایر اقمار منظومه شمسی در اختیار دانشمندان بگذارد. اروپا یکی از بزرگترین قمرها در منظومه شمسی است. از زمانی که فضاپیماهای گالیله و ویجر از کنار این قمر عبور کرده و تصاویری را به زمین مخابره کردند، دانشمندان بر این نکته تاکید داشته‌اند که پوستۀ یخی این قمر روی یک اقیانوس زیرسطحی شناور است. با این حال، منشاء و ترکیبات این اقیانوس در هاله‌ای از ابهام است.

دانشمندان در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا به مدل‌سازیِ مخازن ژئوشیمیِ درون قمر اروپا پرداختند. آنان در این راستا از داده‌های ماموریت فضاپیمای گالیله کمک گرفتند. “موهیت ملوانی داسانی” محقق ارشد گفت: «ما توانستیم ترکیبات و ویژگی‌های فیزیکیِ هسته، لایه سیلیکاتی و اقیانوس را مدل‌سازی کنیم. ما به این یافته رسیدیم که مواد معدنی مختلف، آب و مواد فرّار خود را در اعماق و دماهای مختلف از دست می‌دهند. ما این مواد ِ فرار را در مدل خود گنجاندیم. تخمین می‌زنیم این مواد در بخش درونی از بین رفته باشند. بر اساس یافته‌ها، این‌ها با جرم پیش‌بینی شدۀ اقیانوس فعلی مطابقت دارد؛ یعنی این‌ها احتمالاً کماکان در اقیانوس وجود دارند.»

محققان دریافتند که اجرامی از قبیل “اروپا” که اقیانوس دارند، می‌توانند در اثر دگرگونی پدید آیند؛ به عبارت دیگر، افزایش دما و فشار در اثر تجزیه رادیواکتیو یا حرکت جزر و مدی زیرسطحی می‌تواند فروپاشی و تجزیه مواد معدنی آبدار را به همراه داشته باشد و به آزادسازیِ آب محبوس کمک کند. بر اساس یافته‌های محققان، این اقیانوس از ابتدا تا حدی اسیدی بوده و غلظت بالایی از دی اکسیدکربن، کلسیم و سولفات در آن وجود دارد. “داسانی” افزود: «در واقع، تصور بر این بود که این اقیانوس کماکان خاصیت سولفوریک دارد. اما شبیه‌سازی‌های ما به همراه داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد که کلرید در سطح قمر اروپا وجود دارد. یعنی آب به احتمال زیاد غنی از کلرید شده است. به عبارت دیگر، ترکیبات این اقیانوس تا حد زیادی مثل اقیانوس‌های زمین شده است.»

insideeuropaاین محقق در ادامه خاطرنشان کرد: « قمر “اروپا” یکی از بهترین گزینه‌های ما برای یافتن حیات در منظومه شمسی است. فضاپیمای کلیپر ناسا در سال‌های آتی به فضا پرتاب خواهد شد. هدف از این ماموریت، بررسی امکان حیات در قمر اروپا است. مدل‌های ما حکایت از این موضوع دارد که اقیانوس‌های موجود در سایر اقمار از قبیل گانیمد و تیتان هم شاید در اثر فرایندهای مشابه پدید آمده‌اند. البته کماکان نکات مبهم زیادی وجود دارد که باید از آنها رمزگشایی کنیم؛ مثل چگونگی ورود آب به بخش‌های درونی و سنگی اروپا.»

پروفسور «استیو موزیس» استاد دانشگاه کلرادو در رشته زمین‌شناسی گفت: «بحث ِ وجود حیات و سکونت‌پذیری در “اروپا” سال‌هاست که مطرح است. باید این نکته را هم شفاف‌سازی کنیم که آیا جریان الکترون در این قمر وجود دارد یا خیر؛ چرا که می‌تواند انرژی لازم برای پیدایش و پشتیبانی از حیات را فراهم نماید. اما این موضوع هم کماکان در هاله‌ای از ابهام است که آیا این گونه قمرهای یخی می‌توانند گرمای کافی برای ذوب سنگ را ایجاد کنند یا خیر. یقیناً فرایندهای شیمیایی جالبی در این اجرام به وقوع می‌پیوندد، اما این حیات بیگانه از چه نوع جریان الکترونی می‌تواند برای تامین انرژی خود در بخش‌های سرد و تاریک و عمیق استفاده کند؟» اروپا با شعاعی معادل ۳۱۰۰ کیلومتر، کمی از ماه خودمان کوچکتر است. گالیله این قمر را در هشتم ژانویه ۱۶۱۰ کشف کرده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science Advances منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ