انتشار تصویر “هسته خشن” کهکشان راه‌شیری

0
179



magnetized threads weaبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ناسا به انتشار تصاویر خیره‌کننده از پدیده‌های فضایی معروف است و ما را نسبت به جهان هیجان انگیزی که در آن زندگی می‌کنیم بیشتر کنجکاو می‌کند. اکنون به نظر می‌رسد که این آژانس فضایی تصویر جدید دیگری در آستین دارد. ناسا بتازگی تصویری از مرکز راه شیری منتشر کرده است که در آن میدان‌های گازی و مغناطیسی بسیار داغ وجود دارد. این تصویر با بهره‌گیری از رصدخانه پرتوایکس “چاندرا” و رادیو تلسکوپ “مرکات”(MeerKAT) در آفریقای جنوبی تهیه شده است.

ناسا در توضیح این تصویر الهام بخش می‌نویسد: این تصویر پانورامای جدید از مرکز کهکشان راه شیری بر اساس رصدهای قبلی “چاندرا” و تلسکوپ‌های دیگر تهیه شده است. در تصویری که در گرافیک اصلی ما نشان داده، اشعه‌های ایکس از “چاندرا” به رنگ‌های نارنجی، سبز، آبی و بنفش است که انرژی‌های مختلف پرتو ایکس را نشان می‌دهد و داده‌های رادیویی “مرکات” به رنگ یاسی و خاکستری نشان داده شده است.

“دنیل وانگ” از دانشگاه “ماساچوست” این تصویر را مطالعه کرده و فاش کرد که ویژگی‌های آن توسط نوارهای نازکی از میدان‌های مغناطیسی به هم متصل می‌شوند. ناسا حدس می‌زند که این نوارها ممکن است هنگام تراز شدن میدان‌های مغناطیسی در جهت‌های مختلف، به هم برخورد کرده باشند و به دور هم پیچ خورده باشند و اینگونه شکل گرفته باشند.

gcenterاین فرآیند زیبا، “اتصال مغناطیسی” نامیده می‌شود و یادآور پدیده‌ای است که ذرات انرژی‌زا را از خورشید دور می‌کند. همچنین منبع آب و هوای فضایی است که گاهی زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این رشته‌ها همچنین دیدگاه‌های کلیدی به اخترشناسان در مورد وضعیت هوا در فضای کهکشانی مانند انفجارهای ابرنواختر و ابرسیاه‌چاله کهکشان ما می‌دهند.

این تصویر جدید همچنین انبوهی از گاز داغ را نشان می‌دهد که در وسعت حدود ۷۰۰ سال نوری در بالا و پایین صفحه کهکشان گسترش یافته است. در واقع این تصویر از ترکیب کردن ۳۷۰ تصویر از کهکشان راه شیری در دو دهه اخیر به دست آمده است.

در مجموع، این تصویر نگاهی دقیق و هیجان‌انگیز از هسته کهکشان راه شیری به ما می‌دهد که قبلاً هرگز با این جزئیات مشاهده نشده بود. گفتنی است که  هسته مرکزی کهکشان راه شیری ۲۶ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. اگرچه برای تجزیه و تحلیل آنچه در این تصویر وجود دارد، از متخصصان استفاده می‌شود، اما برای لذت بردن از زیبایی مطلق آن هیچ تخصصی لازم نیست.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA