“اینسایت” آماده فرود بر سطح مریخ است

0
166



nasa mars insight landingبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، اینسایت پس از یک سفر شش ماهه و پس از گذراندن مسافتی حدود ۴۸۰ میلیون کیلومتر بالاخره قرار است هفته آینده بر روی سطح سیاره سرخ به منظور جمع‌آوری اطلاعات فرود آید. “اینسایت” یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار نقشه درونی مریخ را تهیه کند. این فضاپیما در ساعت ۱۱:۰۵ به وقت محلی ۵ مه ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و قرار است ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ بر روی سطح مریخ فرود بیاید و ماموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات آغاز کند.

محل فرود اینسایت،” هامونه الیسیوم” دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده که در آنجا با به کار انداختن یک سنسور و یک پروب دما و همچنین انجام آزمایش علمی رادیویی برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ انجام خواهد شد. اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ کیلوگرم بار مفید را دارد و این بار شامل تجهیزات علمی همچون لرزه‌سنج، جعبه حسگر بار، دوربین‌ها، سامانه نصب تجهیزات و پس‌بازتابگر لیزری(Retroreflector) می‌باشد. هدف این فرودگر در این سفر شش ماهه‌، بررسی پوسته و قسمت‌های داخلی مریخ برای درک شکل‌گیری و تکامل این سیاره است.

اگر اینسایت هفته آینده با موفقیت فرود آید، پس از “مریخ‌نورد کنجکاوی”، اولین فضاپیمای آمریکایی خواهد بود که به کاوش زیرسطحی مریخ خواهد پرداخت. کاوشگر اینسایت به بررسی بخش‌های عمیق مریخ خواهد پرداخت. اینسایت می‌تواند اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آن را بررسی کند. ناسا می‌گوید: ما توسط این فضاپیما برای نخستین‌بار می‌توانیم سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن( ۴.۵ میلیارد سال گذشته) بررسی کنیم.

wire xبخش استوانه‌ای بالای این فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند تقریبا ۵ متر در خاک مریخ فرو رود. همچنین سنسور زلزله‌سنج آن به محض فرود توسط یک بازوی مکانیکی از فضاپیما جدا خواهد شد و برای نظارت بهتر بر لرزش، روی سطح مریخ قرار خواهد گرفت. ناسا در حال استفاده از یک روش دقیق و درست برای رسیدن این فضاپیما به سطح سیاره سرخ است.

موتورهای اینسایت برای فرود نهایی سرعت خود را کاهش خواهند داد و بنابراین فضاپیما بر پایه‌های سفت و سخت خود فرود خواهد آمد. هنگامیکه فضاپیمای ۳۶۰ کیلوگرمی اینسایت به مریخ برسد، بازوی ۱.۸ متری خود را برای انجام دو آزمایش اصلی علمی به طور مستقیم بر روی سطح مریخ قرار خواهد داد. “توماس زوربانچن” رئیس مأموریت علمی ناسا، گفت: اینسایت با اطلاعاتی که جمع‌آوری خواهد کرد، می‌تواند طرز تفکر ما را درباره سیاره مریخ تغییر دهد. اینسایت با سرعت ۱۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت و با استفاده از چتر نجات نایلونی سفید وارد فضای مریخ خواهد شد و بر سطح کوه هامونه الیسیوم  فرود خواهد آمد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA