برای دیدن بزرگترین تصویر از “کیهان” آماده باشید!

0
133




ایران اکازیون:تلسکوپ فضایی هابل چشمان ما را به سوی عجایب کیهان باز کرد. از پدیده­‌های مثل ِ سحابی­ گرفته تا کهکشان­‌های انفجاری، که پیشتر تنها بصورت نظری به اثبات رسیده بودند به کمک این تلسکوپ و با جزئیات باورنکردنی به تصویر کشیده شدند.

به گزارش بیگ بنگ، به لطف زحمات دکتر نانسی رومن، مادر هابل، که کمک بسیاری به ساخت تلسکوپ هابل کرد، تحقیقات اخترشناسی قدم بزرگی رو به جلو برداشت. تلسکوپ WFIRST نیز به پیشبرد این مسئله کمک خواهد کرد. این تلسکوپ که قرار است در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی به فضا پرتاب شود، بزرگترین تصویر از کیهان را با شفافیت و عمقی معادل تصاویر تلسکوپ هابل به ثبت خواهد رساند.

با اینکه این تلسکوپ حساسیت تصویری معادل با تلسکوپ هابل خواهد داشت اما به کمک ابزار ۳۰۰ مگاپیکسلی خود قادر است فضایی ۱۰۰ برابر بیشتر از تلسکوپ هابل را پوشش دهد. به منظور درک بهتر این مسئله، دیوید اشپرگل از محققان تیم تحقیقاتی تلسکوپ WFIRST و چارلز یانگ، استاد اخترشناسی دانشگاه پرینستون آمریکا اظهار داشتند که “تصاویر تلسکوپ هابل می­ توانند پوستر خوبی بر روی دیوار خانه شما باشند اما تصاویر تلسکوپ WFIRST سراسر دیوارهای خانه شما را در بر خواهند گرفت.”

چنین پیشرفت­‌هایی در تکنولوژِی می­ تواند نه تنها تصاویر الهام بخش زیبایی را در اختیار ما قرار دهد بلکه امکان تحقیقات گسترده‌­تری را برای ما فراهم سازد. پیشتر در سال جاری، دانشمندان با استفاده از تجهیزات رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری(LIGO) شواهد حیرت­‌انگیزی از وجود امواج گرانشی به دست آوردند. پیشرفت­‌های خلاقانه در تکنولوژِی و بهبود روش­‌های قدیمی­‌تر، امکان درک بهتر کیهان را برای ما فراهم می­ سازند. به علاوه اینکه حل معماهای کیهان به کیفیت اطلاعات خامی که ما از آن داریم و همچنین به تفسیر ما وابسته است. ساختن تجهیزاتی که توانایی گردآوری اطلاعات و جزئیات بیشتری را داشته باشند به دانشمندان قدرت جابجایی مرزهای علم و دانش را اعطا می­ کند.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA