توالی سنجی دی ان ای در فضا می تواند حیات بیگانه را کشف کند!

ایران اکازیون:به گفته ی ناسا یک کپسول باری اسپیس ایکس که دارای توالی سنجی دی ان ای* بود به ایستگاه فضایی بین المللی( ISS ) فرستاده شد. مقامات ناسا بیان کردند این دستگاه، همراه با اقلام دیگر برای خدمه، برای کمک به فضانوردان در نظارت بر سلامتیشان، به مدار فرستاده شده است.

launch-of-falcon-9-carrying-crs-3-dragonبه گزارش بیگ بنگ، توالی سنج های بیومولکولی که توسط تکنولوژی های نانو، طراحی شده اند تا مشخص کنند که آیا توالی سنجی دی ان ای در حالت گرانشی کم امکان پذیر است یا خیر. به علاوه، این دستگاه ها توانستند میکروب ها را شناسایی و علل بالقوه بیماری ها را کشف کنند. به گفته محققان ناسا: « جالب توجه است که توالی سنج ها همچنین می توانند حیات را در نقطه ای خارج از زمین پیدا کنند. »

کریک شیرمن، مدیر برنامه ایستگاه فضایی در بیانیه ای اعلام کرد: « ارسال هر پرواز مجدد تجاری به ایستگاه فضایی، واقعه ای قابل توجه و مهم است. هر چیزی، از تجهیزات علمی گرفته تا لوازم یدکی و تامین خدمه، برای حمایت و ادامه ماموریت ما الزامی است. همچنین این ماموریت با ارسال تجهیزات جدید امکان انجام آزمایش هایی که قبلا در فضا انجام نشده بودند را فراهم کرده است.»

توالی سنجی که Minion نامیده می شود، در مقایسه با نمونه های مشابه اش در سایز مایکروویو روی زمین، تنها در حدود ۹.۵ سانتی متر طول و ۱۲ گرم وزن اندازه دارد. سارا والاس، میکروب شناس در مرکز فضایی جانسون ناسا گفت: « این دستگاه می تواند به محققان در انجام آزمایش هایی روی نمونه هایی عجیب در نقاط دوردست فضا کمک کند. در گذشته، قارچ های قابل رویتی روی ایستگاه فضایی رشد می کردند و ما قصد داشتیم که بدانیم که آنها چه نوع قارچی هستند، و آیا بی خطر هستند و یا باید در موردشان نگران بود؟ »

H20160512008996دانستن اینکه آنها چه چیزی هستند، به میکروب شناسان کمک می کند تا بتوانند پیشنهاداتی درباره ی مقابله با این مسائل ارائه کنند. این دستگاه، توالی بلوک هایی با ساختمان شیمیایی که در طول رشته های DNA قرار دارند را مشخص می سازد. این توالی، شامل اطلاعات وراثتی است که از یک نسل ارگانیسم ها به نسل بعدی آنها منتقل می شود.

همچنین این توالی سنج که توسط بیش از ۱۰۰۰ دانشمند در ۳۰ کشور جهان استفاده می شود، می تواند به طور نظری، به فضانوردان کمک کند تا بی درنگ حیات را در سیاره های دیگر کشف کنند. البته دانشمندان بیان کردند که توسعه و پیشرفت های بیشتری برای به حقیقت پیوستن این کاربرد نیاز است. طبق گفته دانشمندان، توالی سنج دی ان ای برای استفاده های بیشتر و آتی از جمله شناسایی علل شیوع بیماری های مسری نیز بکار می رود.

• توالی سنجی دی ان ای: مشخص کردن ترتیب بازهای تشکیل دهنده دی‌ان‌ای را توالی سنجی دی‌ان‌ای می‌نامند.

ترجمه: نازنین حیدری/ سایت علمی بیگ بنگ