درخشش یک کهکشان دوردست –

0
151




ایران اکازیون:تلسکوپ فضایی هابل موفق به ثبت تصویری زیبا و منحصر به فرد از یک کهکشان ِ دوردست شد، کهکشان مارپیچی NGC 4639 در فاصله ۷۲ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی سنبله  قرار دارد و یکی از ۱۵۰۰ کهکشانی است که خوشه ی سنبله را تشکیل داده اند.

image_3329e-NGC-4639به گزارش بیگ بنگ، بازوهای کهکشان NGC 4639 به واسطه نواحی ستاره‌سازی درخشانی مشخص شده‌اند، هر یک از این جواهرات درخشان کوچک در واقع چند صد سال نوری فاصله دارند و صدها هزار ستاره جوان در آنها جای دارد. همچنین هاله‌ای روشن و نورانی به شکل مارپیچ حول مرکز کهکشان در چرخش است، دانشمندان دلیل چرخش گازهای مرکزی را وجود سیاهچاله‌ای غول‌پیکر می دانند که در دل این کهکشان جای دارد و در حال بلعیدن این گاز و غبار میباشد.

این سیاهچاله به عنوان یک هسته کهکشانی فعال(AGN) شناخته می‌شود و می‌توان آن را از طریق ویژگی‌های طیف نوری ساطع شده از کهکشان و همچنین با کمک پرتوهای ایکس ایجاد شده در نزدیکی سیاهچاله که در اثر بلعیده شدن گازها تولید می‌شوند، تشخیص داد. تلسکوپ فضایی هابل که ۲۵ سال پیش به فضا پرتاب شد در این مدت میلیون‌ها عکس خارق‌العاده از اجرام کیهانی به زمین مخابره کرده و دید انسان را نسبت جهان هستی به کلی تغییر داده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: foxnews , sci-news.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA