رقص عجیب دو ستاره –

0
132




ایران اکازیون:این مارپیچ جذاب، اگرچه شبیه الگوی یک صدف در ساحل به نظر می‌آید، ماهیت نجومی دارد. آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما (آلما) این عکس جالب‌ توجه را از سیستم دو ستاره‌ای که دو ستاره –اِل‌اِل پگاسی(LL Pegasi) و جفت آن – در یک رقص ِ ستاره ای، قفل شده‌اند و به دور مرکز ثقل مشترکشان می‌گردند، نشان می دهد.

این عکس آلما، سیستم دو ستاره‌ای اِل‌اِل پگاسی و جفت آن را نشان می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، ستاره قدیمی اِل‌اِل پگاسی همچنان که به یک سحابی سیاره‌نما تکامل می‌یابد به طور پیوسته در حال از دست دادن مواد گازی است، و این شکل مارپیچ واضح ردی است که ستاره‌ها در چرخش در این گاز ایجاد نموده‌اند. این مارپیچ چندین سال نوری گستردگی دارد و با نظم خارق‌العاده‌ای چرخش می‌کند. منجمان بر اساس نرخ انبساط گازی که به صورت مارپیچی در حال چرخش است، تخمین می‌زنند که هر ۸۰۰ سال یک “لایه” جدید نمایان شود – تقریبا همان زمانی که برای دو ستاره زمان می‌برد که یک چرخش به دور یکدیگر را کامل کنند.

این عکس ترکیبی از عکس‌هایی است که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا، آژانس فضایی اروپا(ESA) و آرایه آلما گرفته شده است که هر دو، نظام دوستاره‌ای اِل‌اِل پگاسی را رصد می‌کنند. ستاره قدیمی اِل‌اِل پگاسی همچنان که به یک سحابی سیاره‌نما تکامل می‌یابد به طور پیوسته در حال از دست دادن مواد گازی است، و این شکل مارپیچ واضح ردی است که ستاره‌ها در چرخش در این گاز ایجاد نموده‌اند. جزئیات بیشتر را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

اِل‌اِل پگاسی ابتدا در حدود ۱۰ سال پیش هنگامی که تلسکوپ فضایی هابل تصویری از ساختار مارپیچی تقریبا کامل به دست آورد، مورد توجه قرار گرفت. این اولین بار بود که یک الگوی مارپیچی در مواد اطراف یک ستاره قدیمی یافت شده بود. حالا، مشاهدات آلما، که این عکس تنها یک سطح مقطع از آن را نشان می‌دهد، یک بعد اضافه برای آشکارسازی هندسه سه بعدی کاملا مرتب الگوی مارپیچی افزوده است.

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: scitechdaily.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA