سفری به “سحابی مخروطی” –

0
219




ایران اکازیون:در این تصویر توده ای عظیم و به هم پیچیده از گاز و غبار کیهانی مشاهده می شود که زایشگاهی برای ستارگان سحابی  ۲۲۶۴ NGC و مخروطی بشمار می رود.

Cone Nebulaتصویری از سحابی ۲۲۶۴ NGC را مشاهده می کنید ( تصویر راست )، با زوم در قسمت پایین سحابی ستون گازی وارد سحابی مخروطی می شویم که بیش از ۲.۵ سال نوری گستردگی دارد. ( تصویر چپ )

در  منطقه سحابی ۲۲۶۴ NGC، سحابی نشری قرمز رنگ برانگیخته از نور پرانرژی ستارگان تازه متولد شده اند که ، با غبار تاریک میان ستاره ای ترکیب شده اند. غبارهای تاریک هم که به ستارگان داغ و جوان نزدیکند، نور آن ها را بازتابانده و به سحابی های بازتابی آبی تبدیل شده اند. سحابی مخروطی که در صورت فلکی تک شاخ قرار دارد برای نخستین بار به وسیله ویلیام هوشل در ۲۶ دسامبر سال ۱۷۸۵ میلادی کشف شد. این سحابی که با نام علمی ۲۲۶۴ NGC شناخته می شود در فاصله ۲۷۰۰ سال نوری از زمین واقع شده است. سحابی مخروطی بخشی از غبارهای اطراف خوشه درخت کریسمس را نیز تشکیل می دهد. قسمتی از گازهای این سحابی که در تصویر سمت چپ مشخص شده است، بیش از ۲.۵ سال نوری گستردگی دارد.

Space-The-Cone-Nebula-Desktop-Wallpaperتصویری از سحابی مخروطی که تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسانده است.

سحابی از هیدروژن های مولکولی سرد و گرم غباری شکل تشکیل شده که تصویر آن به وسیله تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است. در اطراف سحابی ۲۲۶۴ NGC، خوشه درخت کریسمس، خوشه برفی و سحابی پوست روباه و سحابی مخروطی دیده می شوند. تمامی این سحابی ها در صورت فلکی تک شاخ قرار دارند، که به شکل غباری کیهانی است و زایشگاهی برای ستارگان جوان محسوب می شود. این سحابی نوری قرمز رنگ دارد که ناشی از پرتو افشانی نور پرانرژی ستارگان تازه متولد شده است و در کنار خود ابرهای تیره ای دارد.

مطالعه بیشتر در : Cone Nebula , NGC 2264

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA