سلفی اینسایت در مریخ –

ایران اکازیون:کاوشگر اینسایت نخستین تصویر سلفی خود را از سطح مریخ به ثبت رساند. اینسایت برای ثبت این سلفی از بازوی رباتیک خود برای عکسبرداری ۱۱ تصویر همپوشانی شده، استفاده کرد.

piaدر این عکس که اینسایت ارسال کرده، تمام زوایای این فضاپیمای سطح‌نشین قابل مشاهده است. در حالیکه تصویر منتشر شده توسط ناسا ممکن است یک تصویر زمینه صفحه نمایش بسیار خوب از نظر برخی باشد اما یک هدف جدی پشت این تصاویر وجود دارد. مرکز کنترل ماموریت در” آزمایشگاه پیشرانش جت”(JPL) در پاسادینا، کالیفرنیا، در حال بررسی فضاپیما هستند تا اطمینان حاصل کنند که فرودگر از زمان ورود خود به سیاره سرخ سالم مانده است.  این تصاویر با وضوح بالا که از قسمت بالایی عرشه فضاپیماها و با کمک بسته‌های تجهیزات و پنل‌های خورشیدی ثبت شده است، مهندسان را قادر می‌سازد تا با دقت وضعیت اینسایت را بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند.

insight selfieعلاوه بر این سلفی، اینسایت یک تصویر موزائیکی دیگری که از ۵۲ تصویر تشکیل شده نیز ارسال کرد. این تصویر” فضای کاری”(workspace) مقابل این فضاپیما را نشان می‌دهد. این فضای کاری هلالی شکل منطقه‌ای با مساحت ۴* ۲ متر است که در ماه‌های آینده اینسایت در ماههای آینده “آزمایش لرزه‌ای برای ساختار داخلی “(SEIS) و بسته حرارتی و مواد فیزیکی(HP۳) را اعمال خواهد کرد. به گفته ناسا، این تصاویر دانشمندان این ماموریت را قادر می‌سازد تا هفته‌ها به دنبال نقاط خاصی باشند که مسطح هستند و هیچ سنگی بزرگتر از ۱.۳ سانتی‌متر در آنجا وجود ندارد.

همچنین پژوهشگران مرکز کنترل فضاپیمای “اینسایت” تصاویر محل قرار گرفتن این فضاپیما را از منظر فضا برای نخستین‌بار منتشر کردند. با دقیق نگاه کردن به این تصاویر می‌توان پنل‌های خورشیدی این فرودگر را مشاهده کرد. تیم کنترل اینسایت، ۳ تصویر منتشر کرده‌اند که نخستین آن تصویر از سمت چپ راست سطح‌نشین، تصویر مرکزی سپر حرارتی و تصویر سمت راست “چتر نجات”این کاوشگر را نشان می دهد. این تصاویر طی دو بازه زمانی یعنی ۶ و ۱۱ دسامبر ثبت شدند. سطح‌نشین، سپر حرارتی و چتر نجات در فاصله حدود چند صد متر از یکدیگر در منطقه “هامونه الیسیوم”(Elysium Planitia) محل فرود اینسایت قرار دارند.

piaمحل فرود اینسایت، دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ است که مسطح و عاری از سنگ است و این برای سالم بودن تجهیزات اینسایت بسیار مناسب است. وظیفه این فضاپیما، بررسی بخش‌های عمیق مریخ است تا اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آن را بررسی کند. به گفته ناسا، این فضاپیما برای نخستین بار، امکان بررسی سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن( ۴.۵ میلیارد سال گذشته) فراهم خواهد کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , newatlas.com

کارشناس عمران، علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فیزیک و تکنولوژی های جدید می باشد و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.