شاید تعداد کهکشان های کم نور بسیار کمتر از تصورات پیشین باشد!

0
131




ایران اکازیون:در ۲۵ سال اخیر تلسکوپ فضایی هابل امکان مشاهده اعماق کیهان را برایمان فراهم کرده تا به پاسخ معماهای قدیمی بسیاری نائل شویم، سؤالات بسیار دیگری را مطرح کنیم و نظریه های فراوانی در خصوص کهکشان های بسیار دور و تاریک ارائه نماییم.

Hubble image of galaxy cluster MACS J1206به گزارش بیگ بنگ، برایان اوشِی (Brian O’Shea) همکار مؤلف مقاله ی جدید می گوید: « مطالعه ما پیشنهاد می کند که تعداد کهکشانهای کم نور، بسیار کمتر از آنچه پیشتر تصور می کردیم، است. تخمین های گذشته تعداد کهکشان های کم نور در کیهان باستان را صدها یا هزاران بار بیش از کهکشانهای درخشانی بیان می کرد که توسط تلسکوپ هابل می توان مشاهده کرد؛ ما اکنون فکر می کنیم که این تعداد می تواند چیزی حدود ده برابر بیشتر باشد.»

میزان درخشش یک کهکشان به عوامل مختلفی از جمله فاصله آن با ما و تعداد ستارگان موجود در خوشه ی آن وابسته است. در خصوص کهکشان های درخشان قابل مشاهده، تعداد براحتی قابل تشخیص است، اما محاسبه تعداد کهکشانهای تاریکتر بسیار مشکل است. تیم محققان دانشگاه ایالتی میشیگان به کمک یک شبیه سازی کامپیوتری، تشکیل کیهان اولیه را بررسی کردند. این تیم با در نظر گرفتن هزاران خوشه و چگونگی اندرکنش های گرانشی و تابشی مجزای آنها دریافت که شبیه سازی مزبور پیش بینی بسیار صحیحی از تعداد کهکشانهای درخشان داد، اما مقادیر حاصل برای کهکشان های کم نور بسیار متفاوت و کمتر از محاسبات پیشین بود.

galaxy1این مطالعه با اعلام نادرستی احتمالی محاسبات گذشته در خصوص کهکشان های تاریک، پیشنهاد می کند که این مقدار چیزی بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر است. محققان امیدوارند که راه اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب فرصتهای مناسب تری را جهت حصول یافته های دقیق تر از اعماق فضا، در اختیار اخترشناسان قرار دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منابع: msutoday.msu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA