شدت داغی یک سیارۀ ابر زمین مشخص شد!

0
132




ایران اکازیون:دانشمندان برای مدت‌ها می‌دانستند که سیاره ۵۵ Cancri که در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین واقع شده‌، سیاره‌ای داغ است، و اکنون ناسا اعلام کرد تلسکوپ فضایی اسپیتزر موفق به ایجاد نقشه‌ای حرارتی از این سیاره شده‌ است. پژوهشگران در این مطالعه نقشه دمایی این سیاره فراخورشیدی را با جزئیات ارائه کرده و حتی نشان دادند که این جهان بیگانه در سطحش از جریانات گدازه ی روان برخوردار است.

تصویری هنری از سیاره ی ۵۵ Cancri
تصویری هنری از سیاره ی ۵۵ Cancri

به گفته برایس اولیویه دیموری فیزیک‌ اخترشناس دانشگاه کمبریج، جدید‌ترین یافته‌ها خبر از آن دارند که این سیاره از شب‌هایی داغ و روزهایی به شدت داغتر برخوردار است. این سیاره ی فرا خورشیدی، به اندازه‌ای به ستاره میزبانش نزدیک است که هر ۱۸ ساعت یکبار گردش به دور مدار آن را تکمیل می‌کند. محققان از داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر برای کنار هم قرار دادن نقشه ی دمایی سیاره ی ۵۵ Cancri استفاده کردند و نشان دادند که این سیاره از یک سمت روز بسیار داغ که همیشه به سمت ستاره میزبان بوده و از یک سمت شب گرم پشت به ستاره برخوردار است.

این سیاره در قفل گرانشی با ستاره اش قرار دارد و از این رو همیشه یک سوی آن به سمت ستاره‌اش است. نقشه جدید نشان می‌دهد رخ روز سیاره دمایی برابر ۲۴۲۶ درجه سانتیگراد دارد و دمای رخ شب آن ۱۱۲۶ درجه است، به این شکل تفاوت دمایی میان دو رخ سیاره به ۱۲۸۲ درجه سانتیگراد می‌رسد. به گفته دانشمندان این تفادت دما نشان از آن دارد که چرخش گرما در سیاره از کارایی مناسبی برخوردار نیست، احتمالا به این دلیل که تنها یک رخ سیاره دارای اتمسفر است یا جریان گدازه‌های آتشفشانی عامل این رویداد شده‌ است.

نقشه ی روشنایی و دمایی سیاره ی ۵۵ Cancri که از داده های تلسکوپ فضایی اسپیتزر بدست آمده
نقشه ی روشنایی و دمایی سیاره ی ۵۵ Cancri که از داده های تلسکوپ فضایی اسپیتزر بدست آمده

ناسا می‌گوید اطلاعات جدید نشان می‌دهند این سیاره از اتمسفر بزرگی برخوردار نیست و گدازه‌هایی که در رخ شب سیاره در حرکتند، ممکن است بدون وجود سیستم انتقال گرمایی،‌ به مرور سخت شوند. به احتمال زیاد رخ روز سیاره دارای رودهایی از مواد مذاب و دریاچه‌هایی از ماگما است،‌ اما در رخ شب جریان‌های گدازه‌ای مانند آنچه در هاوایی دیده می‌شود، سخت و جامد شده‌ اند. در زیر ویدئویی شبیه سازی شده از این سیاره مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

ابرزمین‌ها ابعادی ۱۰ برابر بزرگتر از زمین دارند اما وزن آنها نسبت به غول‌های گازی مانند نپتون کمتر است. این سیاره‌ها ممکن است از گاز، سنگ و یا ترکیبی از هر دو ساخته شده‌ باشند. برخی از دانشمندان براین باورند ابرزمین‌ها نسبت به سیاره‌ های هم‌ اندازه زمین از احتمال بیشتری برای قابل سکونت بودن برخور دارند. سیاره ی ۵۵ Cancri که در سال ۲۰۰۴ کشف شد، اندازه ای دو برابر زمین داشته و از جرمی هشت برابر زمین برخوردار است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ /منابع: NASA , CNN

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA