شکارچی سیارات ناسا مأموریت اصلی خود را انجام داد

ایران اکازیون:در تاریخ ۱۳ تیر، ماهواره تس ناسا مأموریت اصلی خود که تصویربرداری از ۷۵ درصد آسمان در طول دو سال بود را به انجام رسانید. در خلال ثبت این تصویر موزاییکی بزرگ، تس موفق به کشف ۶۶ سیاره فراخورشیدی جدید و همچنین نزدیک به ۲۱۰۰ مورد مناسب برای تأیید توسط دانشمندان شد.

lsp tess imageبه گزارش بیگ بنگ، “پاتریشیا بوید”، دانشمند این پروژه در مرکز فضایی گودارد ناسا واقع در مریلند آمریکا گفت: «تس در حال تولید سیلی از مشاهدات با کیفیت بالاست تا داده‌های ارزشمندی را در گسترهٔ موضوعات مختلف علمی فراهم کند. تس با گذراندن همین قسمت از مأموریت خود، به موفقیت بزرگی دست یافته است.»

ماهواره تس با استفاده از چهار دوربین به مدت یک ماه به نوارهای ۲۴ تا ۹۶ درجه‌ای از آسمان نظارت می‌کند که ناحیه نامیده می‌شوند. در سال نخست این مأموریت ۱۳ ناحیه از آسمان جنوبی مورد مشاهده قرار گرفته و سپس یک سال نیز به آسمان شمالی اختصاص داده شد.

اکنون در قسمت بعدی مأموریت خود، تس دوربین‌های خود را به سمت جنوب چرخانده است. به علاوه، توسط گروه تحقیقاتی این مأموریت در نحوهٔ جمع‌آوری داده و پردازش آن بهبودهایی حاصل شده است. دوربین‌های این ماهواره هر ده دقیقه یک تصویر کامل ثبت می‌کنند که سه برابر سریع‌تر از زمان لازم در قسمت اصلی مأموریت است. یک حالت سریع جدید این امکان را فراهم کرده تا روشنایی هزاران ستاره در هر ۲۰ ثانیه اندازه‌گیری شود که همراه با روش قبلی جمع‌آوری داده از روشنایی ده‌ها هزار ستاره در هر دو دقیقه اجام می‌شود. محاسبات سریع‌تر به تس این قابلیت را می‌دهد تا تغییرات در روشنایی که از نوسانات ستاره‌ای نشأت می‌گیرد را بهتر تفسیر کند و شعله‌های انفجاری در ستاره‌های فعال را با جزئیات بیشتری ثبت کند.

این تغییرات در طول مرحلهٔ بعدی مأموریت که در شهریور ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد باقی خواهند ماند. پس از جمع‌آوری داده از آسمان جنوبی، تس ۱۵ ماه دیگر نیز صرف جمع‌آوری مشاهدات دیگری از آسمان جنوبی خواهد کرد و به بررسی دائره البروجی (صفحهٔ مدار زمین به دور خورشید) خواد پرداخت که هنوز از آن تصویربرداری انجام نداده است.

تس به دنبال گذر یا کم نورشدن خبرچین ستاره‌ای در زمان گردش یک سیاره به دور آن از زاویه دید ما می‌گردد. در میان اکتشافات سیاره‌ای جدید این ماهواره، اولین سیارهٔ هم اندازۀ زمین به نام TOI 700 d به چشم می‌خورد که در منطقهٔ قابل سکونت ستارهٔ خود قرار دارد؛ منطقه‌ای که شرایط جوی یک سیاره برای داشتن آب مایع در سطح آن مناسب است. تس سیاره‌ای جدید در اطراف ستارهٔ جوان AU Microscopii کشف کرد و یک سیاره به اندازهٔ نپتون در اطراف یک جفت ستاره یافت.

همچنین، تس موفق به مشاهدهٔ انفجار یک دنباله‌دار در منظومهٔ شمسی و همچنین بی‌شمار ستارهٔ در حال انفجار شد. این ماهواره خورشید گرفتگی غیرمنتظره‌ای در یک منظومهٔ دو قلوی شناخته شده را مشاهده و معمایی در مورد نوعی از ستاره‌های تپنده را حل کرد و به رصد سیاره‌های با تغییر فصلی ایجاد شده توسط ستارهٔ آن پرداخت. جالب‌تر اینکه تس شاهد تکه تکه شدن ستاره‌ای خورشید مانند توسط یک سیاهچاله در کهکشانی دور بود.

مأموریت‌های این چنینی می‌توانند به شاخهٔ علمی اخترزیست شناسی کمک کنند؛ تحقیقات میان رشته‌ای در مورد متغیرها و شرایط سیاره‌های دوردستی که ممکن است حیات مورد نظر ما را در خود داشته باشند و حتی اینکه چه نوع حیاتی را می‌توانند میزبانی کنند.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ