صدا در مریخ چگونه پخش می‌شود؟

0
160




ایران اکازیون:تا حالا به این فکر کرده‌اید که صدای شما بر روی مریخ چگونه خواهد بود؟ هدفونتان را بردارید، صدا را بلند کنید و به تفاوت‌های ظریف بین صداها در زمین و مریخ گوش کنید. 

به گزارش بیگ بنگ، مریخ‌نورد استقامت با استفاده از دو میکروفونِ خود صداهایی جالب و تاریخی از رسیدن و فرود بر روی مریخ، حرکت مریخ‌نورد، بادها و نویزهای محیطی سیاره سرخ را ضبط و به زمین مخابره کرده است.

چرخ‌های مریخ‌نورد استقامت از فلز ساخته شده است، مسلما وقتی استقامت با چنین چرخ‌های روی خاک و سنگ‌های مریخی حرکت می‌کند، سر و صدای زیادی ایجاد می‌شود. فایل صوتی ضبط‌ شده حین حرکت «استقامت» شامل صدای تماس چرخ‌های فلزی و فنربندی مریخ‌نورد به همراه یک صدای خراشنده پرفرکانس است که به زمین مخابره کرده است. مریخ‌نورد “استقامت” در هنگام رانندگی در مریخ که ۲۷.۳ متر را طی کرد،‌ با میکروفون خود توانست بیش از ۱۶ دقیقه صدا ضبط کند که در اینجا بخشی از آن را می‌شنویم.


صدا در هوا، آب یا هر ماده دیگری به‌ چگونگی برخورد مولکول‌ها با یکدیگر و انتقال آنها ارتباط دارد. هرچه فاصله مولکول‌ها با یکدیگر کمتر باشد، برد و سرعت حرکت امواج صوتی هم بیشتر است. جو مریخ به‌مراتب از جو زمین رقیق‌تر است و فاصله مولکول‌های هوا در آن یکصد و بیست بار بیشتر از فاصله مولکول‌های جو زمین است. بنابراین انتظار می‌رود صدا در مریخ سرعت و برد کمتری داشته باشد. جو مریخ از ۹۵.۳۲ درصد دی اکسید کربن، ۲.۷ درصد نیتروژن، ۱.۶ درصد آرگون و ۰.۴ درصد اکسیژن، مونوکسید کربن و دیگر گازها تشکیل شده‌است.

صدای یک جیغ معمولی که در زمین تا فاصله هزار و دویست متری شنیده می‌شود، در مریخ به هجده متر هم نمی‌رسد! حتی صدای گوش‌خراش یک ماشین چمن‌زنی معمولی که در فضای باز تا فاصله چند کیلومتری هم شنیده می‌شود، در مریخ دورتر از هفتاد متر شنیده نمی‌شود. اما تناقض بین صداها بر روی زمین و مریخ به اندازه‌ی تناقض صدای یک فرد قبل و بعد از استنشاق گاز هلیوم از یک بادکنک حیرت آور نیست. البته استنشاق جو دی‌اکسید کربنی مریخ هرگز برای شما توصیه نمی‌شود!

سمیر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع: scitechdaily.com , mars.nasa.gov

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA