طرح جسورانه ناسا برای قابل سکونت‌ساختن مریخ

0
195




ایران اکازیون:دانشمندان ناسا طرحی جسورانه را برای ایجاد اتمسفر در سیاره مریخ ارائه کرده‌اند تا این سیاره سرخ را برای نسل‌های بعدی بشر قابل سکونت سازند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، ناسا می‌گوید با پرتاب یک سپر مغناطیسی به فضا برای محافظت از مریخ در برابر بادهای خورشیدی می‌توان اتمسفر مریخ را احیا کرده محیط مریخ را به شکلی زمینی کنند که آب مایع بتواند باری دیگر در سطح آن جاری شود. شاید مریخ امروزه مکانی خشک و خالی از حیات دیده شود، اما در زمان‌های گذشته از اتمسفر ضخیمی برخوردار بوده‌ است که به تشکیل اقیانوس‌هایی مملو از آب روی سطح این سیاره کمک می‌کرده‌اند و آب و هوای این سیاره را گرمتر و قابل سکونت‌تر از امروز آن ساخته بودند.

دانشمندان معتقدند مریخ تمامی این ویژگی‌ها را در حدود میلیاردها سال پیش و زمانی که لایه مغناطیسی محافظش نابود شده،‌از دست داده‌است و بادهای خورشیدی اتمسفر این سیاره را به تدریج تخریب کرده‌اند. اکنون دانشمندان ناسا با شبیه‌سازی رایانه‌ای نشان داده‌اند می‌توان به شیوه‌ای طبیعی اتمسفری ضخیم را در مریخ ایجاد کرد، با ارسال لایه مغناطیسی قدرتمندی به سوی این سیاره می‌توان به مریخ فرصت داد تا باری دیگر اتمسفری کامل و ضخیم را در اطراف خود تشکیل دهد.

به گفته جیم گرین مدیر بخش علمی سیاره‌ای ناسا،‌ ارسال یک لایه مگنتوسفر مصنوعی به فضا و قرار دادن آن میان مریخ و خورشید می‌تواند به صورت فرضی از سیاره در برابر بادهای خورشیدی محافظت کند تا فرایند فرسایشی بادهای خورشیدی متوقف شده و به مرور زمان اتمسفر مریخ باری دیگر تشکیل شود. لایه مغناطیسی قرار است نسخه‌ای بزرگتر از لایه‌های مغناطیسی محافظی باشد که از آنها برای محافظت از فضانوردان و فضاپیماها در برابر تشعشعات کیهانی استفاده می‌شود.

در شبیه‌سازی‌های انجام شده اگر بادهای خورشیدی توسط محافظ مغناطیسی خنثی شوند، روند فرسایش اتمسفر مریخ متوقف می‌شودو طی تنها چند سال اتمسفر مریخ می‌تواند به نیمی از فشار موجود در اتمسفر زمین دست پیدا کند. با ضخیم‌تر شدن اتمسفر، محققان تخمین می‌زنند که دمای هوای مریخ چهار درجه گرمتر می‌شودیعنی دمایی که برای ذوب شدن یخ‌های دی اکسید کربنی موجود روی کلاهک قطبی مریخ کافی خواهد بود.

در این صورت کربن موجود در اتمسفر مریخی به حفظ گرمای سطح سیاره کمک خواهد کرد و با ایجاد اثر گلخانه‌ای یخ‌های آبی مریخ را نیز ذوب خواهد کرد و جریان آب در سطح مریخ از سر گرفته خواهد شد. در صورتی که تمامی این فرضیات درست پیش بروند،‌ طی چند نسل آینده مریخ می‌تواند بخش زیادی از قابلیت سکونت خود را به دست آورد. جزئیات بیشتر این پژوهش در Planetary Science Vision 2050 Workshop منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA