طوفان شن عظیم کاوشگر ناسا را از کار انداخت

0
158




ایران اکازیون:سازمان فضایی امریکا(ناسا) مجبور شد عملیات مریخ نورد فرصت(Opportunity) خود را به دلیل شدت گرفتن طوفان شن در سطح مریخ به صورت موقتی متوقف کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، ناسا وسعت این طوفان شن قدرتمند را که حتی نور خورشید را نیز مسدود کرده‌ است، بزرگتر از کل قاره آمریکای شمالی اعلام کرد. این در حالی است که کاوشگر فرصت برای شارژ باتری‌های داخلی خود از نور خورشید بهره می‌برد. اکنون مهندسان ناسا در انتظارند تا ببینند آیا کاوشگر فرصت می‌تواند از این طوفان جان سالم به در ببرد؟ به گفته محققان وضعیت در مریخ اکنون به اندازه‌ای وخیم شده که تقریبا به نظر می‌آید روز به شب تبدیل شده‌است.

ناسا صبح روز یکشنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸ پیامی را از کاوشگر دریافت کرد که با وجود شدت گرفتن طوفان آن را نشانه‌ای مثبت در نظر گرفت. با این‌ همه ناسا فعلا تمامی عملیات علمی این کاوشگر را متوقف ساخته‌ است و این به معنی خاموش کردن بیشتر تجهیزات متصل به کاوشگر است. در این مدت کاوشگر برای شارژ دوباره باتری‌های داخلی‌اش و برقراری تماس با مرکز کنترل زمین تلاش خواهد کرد تا بتواند به صورت مداوم وضعیت خود و روند پیشرفت طوفان را گزارش کند.

داده‌ها نشان می‌دهند کاوشگر هنوز به اندازه‌ای انرژی دارد که بتواند ارتباطش را با زمین حفظ کند،‌ اما پس از مدتی کوتاه مجبور به استفاده از ذخایر انرژی خود شده و پس از آن ارتباطش با زمین قطع خواهد شد. کاوشگر باید از این انرژی برای حفظ تعادل دمایی خود نیز استفاده کند. در حال حاضر دمای فرصت درحدود منفی ۲۸ درجه سانتیگراد است. دما برای زنده‌ نگه‌ داشتن کاوشگر عاملی حیاتی به شمار می‌رود، اما حفظ آن حجم زیادی از انرژی باتری‌ها را نیز مصرف می‌کند.

در حال حاضر میزان تولید انرژی در کاوشگر فرصت به پایین‌ترین حد خود رسیده‌ است و سایه انداختن توفانی از شن بر فراز مکان قرارگیری کاوشگر به معنی توقف شارژ شدن دوباره باتری‌ها است. تراکم جوی طوفان شن کنونی مریخی به اندازه‌ای است که نور خورشید را به کل مسدود ساخته‌ است و شرایطی وخیم‌تر از طوفان سال ۲۰۰۷ مریخ ایجاد کرده‌ است. درجه تراکم یا تائو شدید‌ترین طوفان شن مریخی تا پیش از این بالای ۵.۵ بود، در حالی که تراکم طوفان جدید به بیش از ۱۰.۸ تائو رسیده‌ است و مساحتی بزرگتر از کل آمریکای شمالی را در بر گرفته‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: dailymail.co.uk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA