عدم یافتن تمدن های پیشرفتۀ فضایی در ۱۰۰ هزار کهکشان

ایران اکازیون:تیمی از دانشمندان کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع(WISE) با بررسی ۱۰۰ هزار کهکشان، هیچ نشانه ای از حیات فوق پیشرفته ی فضایی را مشاهده نکردند.

تصویری از کهکشان آندرومدا که در نور مادون قرمز توسط تلسکوپ فضایی WISE ناسا گرفته شده است.
تصوضیری از کهکشان آندرومدا که در نور مادون قرمز توسط تلسکوپ فضایی WISE ناسا گرفته شده است.

به گزارش بیگ بنگ، جیسون رایت استادیار ستاره شناسی و اخترفیزیک مرکز سیارات فراخورشیدی و قابل سکونت در دانشگاه ایالتی پن می گوید: «ایده ی انجام این تحقیق آن است که اگر کهکشانی محل سکونت یک تمدن پیشرفته بود، انرژی تولیدی از فناوریهای آن تمدن در طول موج های فرو سرخ میانی قابل آشکارسازی می بود- همان طول موجی که ماهواره وایز قابلیت آشکارسازی آن را داراست.» اولین مقاله این تیم با موضوع بررسی ‘گرمای ناچیز تکنولوژیهای بیگانه’ – به اختصار G-HAT – در ضمیمه مجله ی The Astrophysical Journal به چاپ رسیده است.

رایت می افزاید: «اگر تمدن فضایی پیشرفته ای میزان بالای انرژی را جهت راه اندازی کامپیوترها، فضاپیماها، ارتباطات یا هر چیز غیرقابل تصوری بکار گیرد، اصول ترمودینامیک می گویند که این انرژی باید بصورت گرما در طول موج فروسرخ میانی تابش کند. همین پایه ساده فیزیکی، عامل تابش گرما از کامپیوتر مورد استفاده شماست.»

محققان اعلام کردند، در بررسی 100 هزار کهکشان اثری از تمدن های پیشرفته ی فضایی نیافتند.
محققان اعلام کردند، در بررسی ۱۰۰ هزار کهکشان اثری از تمدن های پیشرفته ی فضایی نیافتند.

فیزیکدان نظری فریمن دایسون در دهه ۶۰ چنین موضوعی را مطرح نمود تا نهایتاً تلسکوپ وایز باین منظور طراحی شد. راجر گریفیث از محققان تیم و مؤلف ارشد مقاله با جمع آوری تمامی داده های حاصل از وایز – قریب به ۱۰۰ میلیون داده – با تابش این طول موج، و بررسی و دسته بندی مجزای حدوداً  ۱۰۰ هزار تصویر کهکشان محتمل گزارش داد: « ما ۵۰ کهکشان با تابش غیرمعمول فروسرخ میانی را یافتیم. مطالعات بیشتر ما روی این کهکشانها می تواند معلوم کند که آیا تابشها از فرایندهای طبیعی اخترشناختی بوده اند یا نمایانگر حضور حیات فرازمینی پیشرفته خواهند بود.»

به هرحال عدم یافتن کهکشانی مملو از بیگانگان، نتیجه جالب توجه و جدید علمی است. “نتایج ما بدان معناست که از میان ۱۰۰ هزار کهکشان قابل مشاهده با جزئیات کافی به کمک وایز، هیچ یک شامل تمدنی چندان پرجمعیت که از نور ستارگان کهکشان خود بهره برداری کند، نیستند. جالب آنکه این کهکشانها میلیاردها سال عمر داشته اند و باید تاکنون انباشته از آثار تمدن بیگانه می بودند.” نتایج این تحقیقات در iopscience منتشر شده است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ