محموله مرموز موشک فالکون هوی چه بود؟

0
150




ایران اکازیون:تسلای آلبالویی رنگ ایلان‌ماسک که هم‌اکنون در حال دور شدن از مدار زمین است، پس از پرتاب موشک فالکون هوی توجه تمامی رسانه‌ها را به خود جلب کرد اما این خودرو تنها محموله عجیب و غریب فالکون نبود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، این موشک محموله مخفیانه دیگری نیز به همراه داشت، محموله‌ای مرموز و کوچک که به شکلی طراحی شده تا بتواند تحت بدترین و نامناسب‌ترین شرایط نیز میلیون‌ها یا شاید میلیارد‌ها سال دوام بیاورد. این محموله که آرک(Arch) نام دارد، ابزار ذخیره‌ساز کوچکی از جنس بلور کوارتز است که برای آرشیو‌ کردن طولانی مدت داده‌ها ساخته شده‌است و گنجایش ذخیره اطلاعات چندین کتابخانه در خود دارد. به گفته بنیاد آرک که این فناوری را تولید کرده‌ است، این ابزار می‌تواند دانش بشر را در طی زمان و فضا حفظ و منتشر سازد.

آرک شبیه به یک دی‌وی‌دی کوچک است که گنجایش ذخیره‌سازی آن فراتر از دیسک‌های نوری معمولی است. این فناوری که توسط فیزیکدانی به نام پیتر کازانسکی خلق شده، از قابلیت ذخیره‌سازی ۳۶۰ ترابایت اطلاعات برخوردار است، یعنی حجم اطلاعاتی برابر ۷۰۰۰ صفحه بلو-ری. با این‌ همه مقاومت بالای این دیسک‌های کوچک ویژگی برتری نسبت به گنجایش بالای آنها به شمار می‌رود. محققان آنها را مقاوم‌ترین ابزار ذخیره‌سازی می‌دانند که تاکنون توسط بشر ساخته شده‌ است و به صورت نظری، می‌تواند ۱۴ میلیارد سال سالم باقی بماند.

آرک ۱.۲ که اکنون به همراه تسلای ایلان ماسک با سرعت ۱۲ هزار و ۹۰۸ کیلومتر بر ساعت در فضا سرگردان شده‌ است، حاوی کتاب سه گانه “بنیاد”، اثر آیزاک آسیموف، درباره حفظ دانش بشر در جهانی بی‌رحم و وسیع است. از آنجایی که قرار است خودروی تسلا در مدار زمین به دور خورشید حرکت کند،‌ نام این دیسک‌ها را کتابخانه خورشیدی گذاشته‌اند،‌ کتابخانه‌ای که به گفته سازندگانش قرار است میلیارد‌ها سال به دور خورشید بچرخد. برای پرتاب کتابخانه‌های مریخی و ماه نیز برنامه‌ریزی‌هایی شده‌ است و قرار است این پروژه‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ عملی شوند تا به این شکل نسخه‌ای پشتیبان از دانش بشر در فضا در حرکت باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA