مسافران مریخ مقدار زیادی پرتو کیهانی دریافت می‌کنند

0
148




ایران اکازیون:داده‌های جدید از یکی از فضاپیماهایی که در مدار مریخ گردش می‌کند، به وسیلۀ اندازه‌گیری مقدار تشعشعاتی که فضانورد تجربه خواهند کرد، تأیید می‌کند که سفر فضایی انسان چقدر خطرناک و چالش برانگیز خواهد بود.

aacfcbeبه گزارش بیگ بنگ، پرتو کیهانی از ذرات فوق‌العاده کوچکی که با سرعتی بسیار زیاد( تقریباً با سرعت نور) حرکت می‌کنند، تشکیل شده‌اند. این قابلیت حرکت در سرعت نور پدیده‌ای است که بدن انسان مجهز به مقاومت در برابر آن نیست. این پرتوها در سراسر فضا حرکت می‌کنند، اما اتمسفرِ زمین در برابر بدترین تأثیراتِ آن از ما محافظت می‌کند. بدین معنی که هرچه از سطح زمین دورتر شویم، بدن ما پرتوهای کیهانیِ بیشتری را جذب خواهد کرد.

وقتی به مریخ سفر می‌کنید، مشکل بزرگی به وجود خواهد آمد. جوردانکا سمکووا، فیزیکدان آکادمی علوم بلغارستان و دانشمند ارشد در این پژوهش جدید، گفت: «میزان تشعشعات و تابشی که توسط فضانوردان در فضای بین سیاره‌ای جمع می‌شود، چند صد برابر بیشتر از میزان تشعشعاتی است که توسط انسان در همان دورۀ زمانی روی زمین جمع می‌شود و چندین برابر بیشتر از میزان تشعشعاتی است که توسط فضانوردان و کیهان‌نوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار می‌کنند، جمع می‌شود. نتایج ما نشان می‌دهد که این سفر به خودیِ خود خطرات قابل توجهی از نظر تابش پرتوهای کهانی برای فضانوردان ایجاد می‌کند.»

marsاین نتایج بر اساس اطلاعات مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس متعلق به آژانس فضایی اروپا، بدست آمده است. این فضاپیما از سال ۲۰۱۶ تا کنون به دور سیارۀ سرخ می‌چرخد. یکی از ابزارهایی که این فضاپیما حمل می‌کند تشعشع‌سنج است، که در سراسر سفرهای مداری، اندازه‌گیری‌هایی را انجام داده است. به گفته محققان اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که فقط رفتن به مریخ و برگشتن از آن، فضانوردان را در معرضِ حداقل ۶۰٪ از ماکزیمم مقدار مجاز می باشد.

چیزی که دقیقاً به عنوان ماکزیمم توصیه شده، با توجه به سن و جنسیت متفاوت، بین ۱ تا ۴ سیورت است. ۱ برای زنی ۲۵ ساله و ۴ برای مردی ۵۵ ساله. (واحد سیورت برای تفاوت در وزن است.) اما ۶۰٪ فقط برای یک سفر رفت و برگشتی بسیار نگران‌کننده است، زیرا احتمالاً کسی که به مریخ می‌رود، حداقل زمان کمی را هم روی سطح این سیاره سپری می‌کند- در بهترین حالت، بدون جذب بیش از اندازۀ تشعشعات.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، کارشناسی و رشد زبانشناسی همگانی و علاقمند به نجوم، جامعه‌شناسی، تحلیل گفتمان، روانشناسی زبان، میباشد. و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA