موسیقی مداری زحل و قمرهایش

0
216




ایران اکازیون:محققان این قطعه را براساس طنین یا رزونانس مداری زحل و قمرهایش ساخته‌اند. طنین مداری زمانی رخ می‌دهد که اجرام با سرعت‌های متفاوت به گردش در‌ می‌آیند اما با سرعتی یکسان به موقعیت اولیه خود باز میگردند. برای مثال اولین قمر بزرگ سیاره زحل، میماس، زمانی که سومین قمر بزرگ این سیاره، تتیس، یک مدارگردی را به پایان می‌رساند، به پایان دومین مدارگردی خود رسیده‌ است.

این الگو را می‌توان در دو قمر انسلادوس و دیون،‌دومین و چهارمین قمرهای زحل و همچنین رئا و تیتان پنجمین و ششمین قمر این سیاره نیز مشاهده کرد. محققان با استفاده از شبیه‌سازی سیستم قمرهای سیاره زحل، با هربار مدارگردی قمرها یک نت را اجرا کردند و در نهایت آکورد نهایی که بیانگر سقوط آرام کاسینی به میان سیاره زحل است، از ترکیبی از نوسانات فرکانسی سیاره زحل ایجاد شده‌است.

universityofاکتشافات مربوط به اقمار و حلقه‌های سیارۀ زحل همچنان ادامه دارد. به صورتی که تاکنون، تعداد ۸۲ قمر زحل و البته حلقه‌های منحصر به فردش شناخته شده‌اند. طبق مشاهدات جدید زحل مجموعا ۸۲ قمر شناخته شده دارد و از آنجاییکه مجموع قمرهای مشتری ۷۹ عدد است، پس زحل پادشاه جدید قمرهای منظومه‌شمسی است. قمرهایی که بتازگی کشف شدند بسیار کوچکند و ۵ کیلومتر یا کمتر قطر دارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: apod , sciencealert

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA