نمی‌توان جلوی فاجعۀ برخورد سیارک را گرفت!

0
153




ایران اکازیون:بر اساس شبیه‌سازی‌هایی که سازمان‌های فضایی مطرح انجام داده‌اند، در حال حاضر هیچ فناوری روی زمین قادر نیست از برخورد سیارکی عظیم به زمین جلوگیری کند. سیارکی که به گفته آن‌ها، می‌تواند به نابودی اروپا بیانجامد.

l europa distrutta meteorite simulazione nasa vهمایش تمرینی یک هفته‌ای به سرپرستی ناسا، به این نتیجه رسید که حتی در صورت وجود شش ماه آمادگی قبلی، وقوع چنین فاجعه‌ای اجتناب‌ناپذیر است. ناسا در حال حاضر ۲۵ هزار جرم نزدیک و خطرناک به زمین را ردیابی می‌کند و با اکتشافات جدید، هر هفته در حدود ۳۰ مورد جدید به آن اضافه می‌شود.

سناریوی برخورد فرضی که در جریان کنفرانس دفاع سیاره‌ای به میزبانی آمریکا انجام شد، نشان داد که دولت‌ها در برابر چنین فجایعی به هیچ عنوان آماده نیستند. شرکت‌کنندگان در این همایش می‌گویند: «اگر در زندگی واقعی با چنین سناریویی مواجه شویم، با توانایی‌های کنونی قادر نخواهیم بود در زمانی این چنین کوتاه، فضاپیما پرتاب کنیم.»

تنها واکنش به چنین رخدادی می‌تواند این باشد که یک منطقه، پیش از برخورد سیارک، تخلیه شود حتی اگر محدوده برخورد، مناطق وسیعی از شمال آفریقا و اروپا باشد. “لیندلی جانسون”، مدیر مرکزدفاع سیاره‌ای ناسا، می‌گوید: «هربار که ما در همایشی‌های تمرینی از این دست شرکت می‌کنیم، بیشتر درباره این می‌آموزیم که عوامل کلیدی در یک رخداد فاجعه‌آمیز کدامند و چه کسی، چه زمانی به چه اطلاعاتی نیاز دارد. این تمرین‌ها در نهایت به مجموعه دفاع سیاره‌ای کمک خواهد کرد که با یکدیگر و با دولت‌ها ارتباط برقرار کنند تا مطمئن شویم آیا در صورتی که در آینده، یک تهدید بالقوه برخورد سیارکی شناسایی شود، برای مقابله با آن هماهنگ هستیم یا نه.»

pdcc sایلان ماسک، مدیر اسپیس‌ایکس، در واکنش به اخبار این ناکامی گفت که نبود راه‌حل، «یکی از دلایل بسیار این موضوع است که چرا ما به موشک‌های بزرگتر و پیشرفته‌تر نیاز داریم.» اسپیس‌ایکس اعلام کرده که استارشیپ در ترکیب با تقویت‌کننده موشک فوق سنگین، «قدرتمندترین پرتابگری است که تاکنون در جهان ساخته شده است» و به لحاظ نظری، می‌تواند به کمک ماموریت‌هایی بیاید که می‌خواهند مسیر سیارک‌هایی که به سمت زمین می‌آیند را منحرف کند.

در حال حاضر، ناسا در حال کار روی فناوری انحراف سیارک‌ها است و برای پرتاب نخستین ماموریت آزمایشی خود، یعنی سامانه تغییر مسیر سیارک دوتایی(DART)، برنامه‌ریزی می‌کند. ماموریتی که در اواخر سال ۲۰۲۱ انجام می‌شود و در پاییز سال ۲۰۲۲ به سیارک دیمورفوس می‌رسد. این ماموریت تلاش خواهد کرد که مسیر سیارک را تغییر دهد؛ با این امید که به کارگیری این استراتژی کاهش خطر، بتواند در آینده درباره اجرام خطرناک نزدیک به زمین هم جواب دهد.

آندریا رایلی، مدیر اجرایی برنامه دارت در مرکز فرماندهی ناسا، می‌گوید: «دارت، نخستین آزمایش سامانه دفاع سیاره‌ای است و داده‌هایی که پس از برخورد آن با دیمورفوس به دست می‌آید، به دانشمندان کمک می‌کند بفهمند که چگونه می‌شود اثرات فاجعه ناشی از اجرام بالقوه خطرناک نزدیک به زمین(NEO) را که در آینده کشف می‌شوند، کاهش داد. اگرچه که برخورد دارت با این سیارک برای زمین هیچ خطری نخواهد داشت اما برای ما یک موقعیت عالی خواهد بود تا این فناوری را پیش از آن که واقعا لازم شود، آزمایش کنیم.» ناسا در حال حاضر ۲۵ هزار جرم نزدیک به زمین را ردیابی می‌کند و با اکتشافات جدید، هر هفته در حدود ۳۰ مورد جدید به آن اضافه می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: independent.co.uk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA