ویدئو و صدای واقعی از تیتان

0
176




ایران اکازیون:پانزده سال قبل در چنین روزهایی در سال ۲۰۰۵، کاوشگر هویگنس متعلق به آژانس فضایی اروپا که بخشی از ماموریت کاسینی بود، توانست بر سطح مه آلود تیتان قمر زحل فرود بیاید. دانشمندان با ترکیب و پردازش تصاویری که از فرودش گرفته بودند، این ویدئوی گذر زمانی و صدای این قمر را ثبت نمایند.

به گزارش بیگ بنگ، این کاوشگر تا ۲ ساعت به سوی سطح تیتان پیشروی کرد و در آغاز این مدت تنها چیزی که در عکس هایش دیده می شد، جو کدر و فشرده ی تیتان میباشد. اندکی بعد این کاوشگر چتر نجاتش را باز کرد تا سرعت فرودش را کاهش دهد و با گذشتن از درون ابرهای فشرده و چگال تیتان، شروع به منتشر کردن عکس هایی از جو این قمر بیگانه کند. هویگنس تا ۹۰ دقیقه پس از فرودش اطلاعاتی از سطح و جو آن مخابره کرد و شارژ باطری‌اش به اتمام رسید و بنابراین ارتباطش با کاسینی برای همیشه قطع شد. دلیل پرتاب این کاوشگر به این خاطر بود که جو غلیظ تیتان مانع می‌شد از طریق ابزارهای رصدی بتوان سطح آن را مورد مطالعه قرار داد. هویگنس نشان داد که در سطح این قمر متان به سه شکل مایع، جامد و گاز وجود دارد و حتی رودهایی از آن در سطح تیتان وجود دارد.

maxresdefault

تیتان دارای جوی کدر است که تقریباً ۱۰ برابر ضخیم‌تر از جو زمین می‌باشد. بیش از ۹۸٪ درصد از جو تیتان را نیتروژن تشکیل می‌دهد و از این رو جو تیتان دارای یک چرخه هیدرولوژیکی شبیه به زمین است. تیتان حتی مدلی زنده از زمین ابتدائی نامیده شده‌است. دو درصد باقی مانده عمدتاً شامل گاز متان (۱٫۴٪) و هیدروژن (۰٫۲٪) می‌شود. مدل‌های سنتی، فرض کرده‌اند که جو تیتان به وسیلهٔ فعالیت آتشفشانی یا تأثیر پرتو افکنی خورشیدی به وجود آمده، اما این‌ها بستگی به این دارد که تیتان در گذشته نسبت به حال بیشتر گرم بوده باشد.

اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که بر خورد دنباله‌دارها در طول یک دوره که “اواخر بمباران سنگین” نامیده می‌شود، یعنی زمانی نزدیک به ۴ میلیارد سال پیش زمانی‌که تصادفات توسط اجسام بزرگ همچون دنباله‌دارها و شهاب‌ها به‌طور منظم در میان اجرام بزرگ مانند سیارات، در منظومه خورشیدی‌ماه اتفاق می‌افتاده‌ است، ممکن است جو نیتروژنی تیتان را به وجود آورده باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر : spaceflightnow.com , Atmosphere of Titan , apod , universetoday

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA