پاسخ به پرسش‌هایی درباره پرتاب قدرتمند‌ترین راکت جهان

0
117




ایران اکازیون:راکت فالکون هِوی یا سنگین(Falcon Heavy) راکتی کاملا جدید متعلق به شرکت اسپیس ایکس است که قرار است در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۱۸ برای اولین‌بار به فضا پرتاب شود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، با نزدیک‌تر شدن به تاریخ پرتاب این راکت، هیجان و هیاهو در میان طرفداران خبرهای فضایی بیشتر می‌شود و بخش بزرگی از این هیجان به دلیل ابعاد بزرگ فالکون هِوی است، این راکت که ساخت شرکت اسپیس‌ایکس است،‌ قدرتمند‌ترین راکت جهان است. اسپیس‌ایکس، شرکت فضایی که توانست صنعت ساخت راکت را متحول سازد، توسط ایلان ماسک بنیان‌گذار شرکت تسلا تاسیس شده‌است.

چرا فالکون هِوی اهمیت دارد؟

قرار است این راکت به بخشی از تاریخ پروازهای فضایی تبدیل شود. اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند این راکت از توانایی حمل انسان به مریخ برخوردار است. همچنین فالکون هِوی قدرتمند‌ترین راکتی است که درحال حاضر در جهان فعال بوده و دومین راکت قدرتمند در تاریخ است. اولین راکت قدرتمند تاریخ راکت Saturn V ناسا بود که از آن برای فرود روی ماه در ماموریت‌های آپولو استفاده شد و در دهه ۱۹۷۰ بازنشسته شد.

هرچه قدرت رانش یک راکت بیشتر باشد، می‌تواند در فواصل بیشتر پرداز کرده و بار بیشتری حمل کند از این رو فالکون هِوی طیف جدیدی از فرصت‌های تجاری را برای اسپیس‌ایکس ایجاد کرده‌ است که در آن علاوه بر دولت، شرکت‌های تجاری خصوصی نیز حضور خواهند داشت.

محموله چیست؟

فالکون هِوی قرار است در ماموریت آزمایشی‌اش محموله‌ای آزمایشی حمل کند و یکی از ویژه‌ترین بخش‌های این محموله خودروی قرمز تسلایی است که جزو دارایی‌های شخصی و مجموعه ایلان ماسک به شمار می‌رود. ارسال خودرو به فضا هیچ پشتوانه علمی ندارد، و تنها برای ماسک و شرکت تسلا یک نمایش تبلیغاتی خواهد بود. زمانی که از ماسک پرسیده شد چرا می‌خواهد خودرویی به ارزش ۱۰۰ هزار دلار را دور بیاندازد گفت: این تصور که قرار است یک خودرو برای همیشه در فضا شناور باشد و شاید میلیون‌ها سال بعد زمانی توسط تمدن‌های بیگانه کشف شود را دوست دارم. مقصد این ماموریت مدار مریخ است.

زمانی که قابلیت پرواز فالکون هِوی به اثبات برسد، می‌تواند ماموریت‌های رسمی خود،‌ یعنی ارسال ماهواره‌ها و دیگر محموله‌ها به فضا را آغاز کند. در حال حاضر قراردادهایی برای ارسال سه ماهواره ارتباطاتی با توسط فالکون هِوی  بسته شده‌است. نیروی هوایی آمریکا نیز قصد دارد ماهواره‌های آب و هوایی را با کمک این راکت به مدار بفرستد.

چقدر قیمت دارد؟

قیمت هرماموریت راکت فالکون هِوی ۹۰ میلیون دلار است،‌ یعنی ۴۵ درصد گران‌تر از فالکون ۹ که از سال ۲۰۱۲ برای تمامی ماموریت‌های رفت و برگشت شرکت اسپیس‌ایکس مورد استفاده قرار گرفته‌است. فالکون هِوی ابعادی سه برابر راکت فاکلون ۹ دارد و قدرت رانش آن نیز سه برابر بیشتر از این راکت است. با این‌همه در مقایسه با هزینه پرتاب قدرتمند‌ترین راکت کنونی جهان، راکت دلتا چهارهِوی، که هزینه هربار پرتابش ۴۰۰ میلیون دلار است، راکت فالکون هِوی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. علاوه براین فالکون هِوی قدرتی دو برابر دلتا چهار دارد.

چرا تا این اندازه ارزان؟

اسپیس‌ایکس می‌گوید با استفاده از قطعات قابل استفاده مجدد می‌تواند هزینه پرتاب‌هایش را تا حد قابل رقابتی با دیگر راکت‌ها کاهش دهد. اسپیس‌ایکس تنها شرکت سازنده راکت در جهان است که می‌تواند بوستر راکت خود را به زمین بازگرداند و حتی قرار است در این پرواز آزمایشی،‌ دو بوستر که در پرتاب‌های پیشین استفاده شده،‌ به کار گرفته شوند و اسپیس‌ایکس وعده داده تمامی آنها را باری دیگر به زمین باز می‌گرداند. این دو بوستر در پایگاه فضایی کندی فرود خواهند آمد و بوستر سوم روی یک سکوی شناور کنترل از راه دور.

راکت پرواز خواهد کرد؟

اسپیس ایکس زمان نسبتا زیادی را به آماده‌سازی این پرتاب اختصاص داده‌ است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که راکت در سال ۲۰۱۳ آماده خواهد بود اما این هدف به تدریج به ۲۰۱۷ کشیده شد و اکنون شرکت زمان پرتاب را ۶ فوریه ۲۰۱۸ اعلام کرده‌ است.

اما با وجود آماده‌سازی‌های دقیق،‌ همیشه احتمال وقوع حادثه وجود دارد. ماسک خود می‌گوید برای پرتاب این راکت، ‌۲۷ موتور مداری باید همزمان آغاز به کار کنند از این رو احتمال بروز نقص فنی بسیار بالا می‌رود، کاری که آزمایش آن روی زمین بسیار دشوار است از این رو احتمال اینکه راکت بهدرستی عمل نکند بسیار بالاست.

اگر منفجر شود…

درصورتی که فالکون هِوی روی سکوی پرتاب منفجر شود،‌ علاوه بر نابودی تسلای سه ماسک و دود و آتش عظیمی که به پا خواهد شد،‌سکوی پرتاب نیز نابود می‌شود،‌ درست مانند واقعه پیشین انفجار راکت اسپیس ایکس در سپتامبر ۲۰۱۶ که منجر به نابودی سکوی پرتاب کیپ کاناورال شد. قرار است این‌بار این پرتاب از سکوی مشهور ۳۹A مجتمع پرتاب مرکز فضایی کندی انجام شود، پرتاب‌های تاریخی ماموریت‌های آپولو و شاتل‌های ناسا از این سکو انجام گرفته‌اند. اسپیس ایکس امکان تماشای آنلاین این پرتاب تاریخی را از طریق این لینک فراهم کرده‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: cnn.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA