چرخش جنون‌آمیز ستاره‌ای درخشان –

ایران اکازیون:اخترشناسان برای اولین‌بار موفق به رصد ستاره‌ای شده‌اند که با سرعتی باورنکردنی به دور خود در چرخش است و نوری پلاریزه شده از خود ساطع می‌کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، ۵۰ سال پیش این پدیده برای اولین‌بار پیش‌بینی شد اما تا به امروز رصد این ستاره با استفاده از تجهیزات کنونی برای اخترشناسان امکان‌پذیر نبوده‌است. اکنون محققان در نهایت سرعت باورنکردنی چرخش ستاره آلفا شیر(Regulus)، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان شب را تایید کرده‌اند. امواح نوری معمولا در هر جهتی که بخواهند حرکت می‌کنند، و با اجسام برخورد کرده و در هر جهتی بازتابانده می‌شوند، اما این امواج می‌توانند قطبی یا پولاریزه شده و تنها در جهتی خاص حرکت کنند.

در سال ۱۹۶۸ دو اخترشناس به نام‌های جی پاتریک هارینگتون و جورج کالینز پیش‌بینی کردند که ستاره‌ای با سرعت چرخش شدید می‌تواند نور قطبیده شده بتاباند زیرا چرخش آن به اندازه‌ای جنون‌آمیز است که شکل ستاره را به سطحی صاف تبدیل می‌کند. این دو براساس محاسبات سال ۱۹۴۶ فیزیکدان برنده نوبل، سوبراهمانیان چاندراسکار که برای اولین بار اعلام کرد برخی ستارگان نور قطبیده شده ساطع می‌کنند، نظریه خود را ارائه دادند.

اکنون گروهی از محققان بین‌المللی از استرالیا، آمریکا و بریتانیا موفق شده‌اند آنچه ۵۰ سال پیش‌بینی شده‌ بود را به کمک پلاریمتر به شدت حساس و پیشرفته‌ای، ابزار ردیابی نور قطبیده شده، که توسط مهندسان دانشگاه نیوساوث‌ولز ساخته شده‌است، به چشم ببینند. این ابزار که حساس‌ترین پلاریمتر نجومی جهان است، به سوی ستاره آلفای شیر در فاصله ۷۹ سال نوری از زمین نشانه گرفته شد.

این ستاره در صورت فلکی شیر واقع شده و بیست و دومین ستاره درخشان در آسمان شب است. به واسطه رصد نور قطبیده شده برای اولین‌بار در جهان،‌ محققان دریافتند این ستاره با سرعت دیوانه‌وار ۳۲۰ کیلومتر بر ثانیه به دور خود می‌چرخد. این سرعت به اندازه‌ای بالاست که ستاره در آستانه متلاشی شدن قرار دارد. محاسبات جدید نه تنها برای درک بهتر ساختار این ستاره اهمیت دارد، بلکه شیوه‌هایی جدید برای کشف اسرار تعدادی از بزرگترین و داغ‌ترین ستاره‌های جهان را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Astronomy منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com