چین قصد دارد مسیر یک سیارک را منحرف کند

0
193




ایران اکازیون:محاسبات دانشمندان نشان می‌دهد که سیارک بنو با احتمال ۱ در ۲۷۰۰ می‌تواند بین سال‌های ۲۱۷۵ و ۲۱۹۹ به سیاره ما برخورد کند. به منظور جلوگیری از برخورد محققان چینی قصد دارند برای منحرف کردن مسیر این سیارک‌ خطرناک، ۲۳ موشک به فضا پرتاب کنند.

photoچین قصد دارد وارد عمل شود و با ارسال فضاپیماهای لانگ‌مارچ-۵ که قابلیت حمل ۹۹۲ تن بار را دارند در مسیر حرکت این سیارک اخلال ایجاد کنند. برای این منظور باید ۲۳ فضاپیما همزمان در کنار این سیارک قرار بگیرند تا با نیروی جاذبه بسیار اندکی که ایجاد می‌کنند، مسیر نهایی سیارک را ۹ هزار کیلومتر تغییر دهند.

در واقع برای منحرف کردن این سیارک به میزان زیادی انرژی جنبشی نیاز است. انرژی هسته‌ای این خطر را دارد که سیارک را به قطعات کوچک تبدیل کند که همچنان احتمال برخورد آن‌ها به زمین وجود دارد بنابراین ارسال چندین موشک سه سال قبل از این رویداد گزینه‌ی کارآمدی است.

این در حالی است که سازمان فضایی آمریکا نیز با همکاری آژانس فضایی اروپا در این زمینه دست به کار شده‌ است. در نوامبر سال جاری قرار است طی دو ماموریت جداگانه، به نام‌های «هرا» و «دارت»، فضاپیماهای ناسا یک سیارک در ۱۱ میلیون کیلومتری کره زمین را به صورت آزمایشی منحرف کنند و سپس تاثیر این اتفاق را در انحراف مسیر اجسام فضایی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

bennuasteroidمحققان معتقدند سیارک بنو که چهارصد متر طول دارد، بقایای ۴/۵ میلیارد ساله‌ای از ابتدای پیدایش منظومه شمسی و مبدأ پیدایش حیات را در خود دارد. به همین منظور دانشمندان ناسا پیش از این شصت گرم نمونه خاک سیارک بنو را جمع‌آوری کردند که این نمونه‌ها تا سال ۲۰۲۳ به زمین می‌رسد، اما خطر اصلی مسیر این سیارک است که در آینده این شانس را دارد تا به زمین برخورد کند.‌ در صورت اصابت بنو به زمین، انفجاری معادل ۱۲۰۰ مگاتن صورت خواهد گرفت که قدرتش ۸۰ هزار برابر انرژی بمب اتمی‌ای است که بر روی هیروشیما انداخته شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۴۰۰ سیارک خطرناک در اطراف زمین وجود دارد. اگر این اجرام فضایی بیشتر از ۷.۵ میلیون کیلومتر به زمین نزدیک شوند و قطر آنها بزرگ‌تر از ۱۰۰ متر باشد، ناسا آنها را به عنوان جرم بالقوه خطرناک یا به اختصار PHO طبقه‌‌بندی می‌کند. همینطور تخمین زده می‌شود بیش از ۳۰ میلیون قطعه سیارک بزرگ‌تر از ۱۰۰ متر و میلیون‌ها سیارک کوچک‌تر از ۱۰۰ متر در فضای منظومه شمسی سرگردان باشند؛ اما جالب اینجاست که اگر همه این سیارک‌ها را کنار هم جمع کنید، فقط ۱ درصد زمین سنگینی خواهند داشت.

photoدر این تصویر نقاط سبز نشان دهندهٔ سیارک‌ها در کمربند اصلی میان مریخ و مشتری است. نقاط قرمز نیز سیارک‌هایی هستند که دور از کمربند اصلی واقع شده و خطر اندکی برای برخورد به زمین دارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: independent.co.uk , space.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA