کاتالوگ مرجعی از اثرات اجرام منظومه شمسی ایجاد شد

0
168




ایران اکازیون:تیمی از اخترشناسان در موسسه کارل سیگن دانشگاه کرنل اقدام به طراحی یک کاتالوگ مرجع از انعکاس هندسی و طیف ۱۹ جرم سماوی کردند که نشان دهندۀ تنوع اجرام در منظومه شمسی است: ۸ سیاره، از سنگی گرفته تا گازی؛ ۹ قمر، از یخی گرفته تا گسیل کننده گدازه؛ و ۲ سیاره کوتوله (سرس و پلوتو). اخترشناسان با مقایسه طیف‌های مشاهده شده و سپیدایی سیاره‌های فراخورشیدی خواهند توانست ویژگی های آنها را تعیین کنند.

image e Solar System
تصویری هنری از سیارات منظومه شمسی

به گزارش بیگ بنگ، «جک مَدن» نویسنده ارشد و محقق در موسسه کارل سیگن، گفت: «با اندازه‌گیری طیف اجرام منظومه شمسی، علم اخترشناسی در دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی به عرصه تازه‌ای پای گذاشت. البته علوم سیاره‌های فراخورشیدی هم تحول مشابهی را در آینده ‌ای نزدیک تجربه خواهد کرد.» دکتر «لیزا کالتنگر» نویسنده مقاله و مدیر موسسه کارل سیگن گفت: «ما از منظومه شمسی و تنوع باورنکردنی جهان‌های خارق‌العادۀ آن در راستای حصول اهداف علمی استفاده می کنیم. کاتالوگ جدید از طیف‌های مرجع منظومه شمسی، شامل داده‌های باکیفیت و کیفیت پایین می باشد. این کاتالوگ، تاثیر کیفیت طیفی بر شناسایی یک جرم را برای اخترشناسان نشان می دهد. افزون بر این، کاتالوگ تازه نمونه‌هایی از چگونگی تغییر رنگ های ۱۹ مدل منظومه شمسی را عرضه می کند.»

محققان افزودند: «با این کاتالوگ خوب و جدید قادر خواهیم بود مشاهدات جدید از سیارات فراخورشیدی را با اجرام منظومه شمسی مقایسه کنیم؛ از جمله جهان‌های گازی مشتری و زحل، جهان‌های یخی مثل “اروپا”، جهان آتشفشانی “آیو” و سیاره حیات بخش خودمان. فناوری مورد نیاز برای گرداوری مستقیم نور از سیاره‌هایی به اندازه زمین در پیرامون دیگر ستاره‌ها، در حال حاضر در اتاق تمیزی در انتظار رونمایی است. انتظار می رود این فناوری برای اهداف مناسب، آموزش داده شده و به کار برده شود.»

دکتر «لیزا کالتنگر» افزود: «با پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در آینده نزدیک و ساخت تلسکوپ‌های زمینی بزرگ از قبیل تلسکوپ ماژلانی غول‌پیکر و تلسکوپ بسیار بزرگ سازمان فضایی اروپا، ما در حال ورود به عصر تازه‌ای از توانایی مشاهده‌ای هستیم. بنابراین، به یک کاتالوگ مرجع از تمامی اقمار و سیاره‌هایی که تاکنون می شناسیم، نیاز داریم.»

image e Solar System
سپیدایی اجرام منظومه شمسی

این کاتالوگ به دانشمندان اجازه خواهد داد تا مشاهدات باکیفیت اقمار و سیاره‌های فراخورشیدی را اولویت‌بندی نمایند. افزون بر این، کاتالوگ مذکور بینش دانشمندان را نسبت به آن دسته از سیاره هایی که طبقه‌بندی‌شان بدون طیف‌های باکیفیت به سادگی امکان‌پذیر نیست، گسترش خواهد داد. برای مثال، ناهید یک سیاره سنگی است اما چون نور خورشید از اتمسفر کربن‌دی‌اکسید چگال آن بازتاب پیدا می کند (و نَه سطح سنگی آن)، رنگ‌هایی که اخترشناسان از چنین سیاره‌ای مشاهده می کنند، به رنگ‌های مربوط به یک سیاره یخی شباهت دارد. در لبه بیرونی ناحیه قابل سکونت، سیاره‌های فراخورشیدی سنگی به احتمال زیاد از اتمسفرهای متراکمی بهره می برند. چنین سیاره‌ها به مشاهدات طولانی نیاز دارند تا ویژگی‌هایشان به درستی تعیین گردد.

مدن بیان داشت: «بررسی منظومه شمسی ما از دیدگاه یک ناظرِ دور، یک نوع تمرین به شمار می رود. ما می توانیم با برملا کردن رازهای اجرامِ موجود در منظومه شمسی، پرده از رازهای سیاره‌های جدید نیز برداریم.» شما می توانید از طریق موسسه کارل سیگن به دانلود کاتالوگ انعکاس و طیفی اجرام منظومه شمسی دسترسی پیدا کرده و آن را دانلود نمایید. مقاله محققان در مجله Astrobiology منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دانشجوی ارشد دانشگاه فردوسی – رشته مطالعات ترجمه. علاقمند به نجوم؛ فیزیک و چگونگی پیدایش هستی و اجرام سماوی. مترجم کتبی و حضوری است و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA