کشف ستارگان فوق ِسریع! –

0
203




1370950229

ایران اکازیون:ستاره شناسان مجمـــوعـه‌ای شگفت‌انگیز‌ی از ستارگان را در کهکشان مارپیچی راه شیری کشف کردند که با سرعتی فوق‌ سریع در حرکت می باشند و ظاهرا نیرویی مرموز در حال بیرون کردن آنها از کهکشان است.

New-Class-of-Hypervelocity-Stars-Discovered1این ستاره های خورشید مانند فوق سریع با سرعتی بیش از یک میلیون مایل در ساعت از چنگال گرانش فرار کرده و به بیرون کهکشان پرتاب می شوند، در تصویر چگونگی حرکت این ستاره ها به وسیله نوارهای رنگی نشان داده شده است. طراحی گرافیک توسط جولی ترنر، دانشگاه واندربیلت
دانشمندان و ستاره‌شناسان ناسا در رویدادی غیر مترقبه مجموعه‌ای از ستارگان  فوق‌سریع (Hypervelocity Stars) شبیه خورشید را با سرعت بسیار بالایی کشف کرده‌اند که در حدود یک میلیون مایل در ساعت در حال گریز از نیروی جاذبه کهکشان راه شیری هستند. آنچه ستاره‌شناسان را متحیر کرده، سرعت ماورای تصور این ستارگان است که با قدرتی اعجاب‌‌برانگیز حد و مرزهای نیروی گرانشی را در هم شکسته‌اند و از دایره نفوذ جاذبه گذشته‌اند.

ستاره شناسان پیش از این می‌دانستند که مشابه چنین اتفاقی می‌تواند برای سیستم‌های ستاره‌ای دوتایی رخ دهد. زمانی‌که سیستم‌ ستاره‌های دوتایی در دام سیاه‌چاله‌ها گرفتار می‌شوند، تحت شرایط مناسب یکی از آنها به سوی سیاه‌چاله کشیده می‌شود، در حالی‌که ستاره همدم آن در اثری مشابه قلاب‌سنگ با سرعتی باور نکردنی به خارج از میدان گرانش سیاه‌چاله پرتاب می‌شود.

New-Class-of-Hypervelocity-Stars-Discovered

پیش از این نیز دانشمندان در تحقیق‌های خود به وجود ۱۸ ستاره آبی و پر سرعت پی برده بودند که از لحاظ خصوصیات ظاهری و مواد ترکیبی نیز با سایر ستاره‌های کهکشان راه شیری متفاوت هستند. اما محققان دسته جدیدی از ۲۰ ستاره فوق‌سریع خورشیدمانند را کشف کرده‌اند که ظاهرا از هسته کهکشان سرچشمه نمی‌گیرند. در نتیجه منشاء آنها برای اخترشناسان به معمایی تبدیل شده است.

«لورن پالادنیو» از محققان و ستاره‌شناسان این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگاران محلی اعلام کرد: ابرستارگان رؤیت شده، آبی رنگ و در مرکز کهکشان مارپیچی راه شیری قرار دارند. اما هنوز سناریوهای محتمل زیادی باقی مانده است: اندرکنش با خوشه‌های ستاره‌ای کروی، دنباله‌های کشندی یا فوران‌های ابرنواخترهای مستقر در صفحه کهکشان.

البته مشکلی کوچکی درباره کشف اخیر وجود دارد: اندازه‌گیری سرعت ستارگان نیازمند ثبت دقیق موقعیت آنها برای چندین دهه است. اگر تعداد اندکی از این اندازه‌گیری‌ها اشتباه باشد، آنگاه به نظر می‌رسد که ستارگان با سرعتی بسیار سریع‌تر از واقعیت در حال حرکت هستند. اما محققان عقیده دارند بخش اعظم ستارگان کشف شده کاندیداهایی واقعی برای پدیده ناشناخته ذکر شده هستند.

مطالعه بیشتر در : scitechdaily

مشاهده مقاله

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA