کشف سپر محافظتی نامرئی در اطراف زمین!

ایران اکازیون:قرار دادن میدان انرژی به دور زمین مشابه آنچه در سری فیلم‌های جنگ‌ ستارگان، شاید غیر واقعی و تخیلی به‌نظر بیاید، اما دانشمندان بتازگی نوعی سپر محافظتی  نامرئی در اطراف زمین کشف کردند که مانع از بمباران‌ الکترون‌های نابودگر به کره خاکی ما می‌شود.

سپر طبیعی و تازه کشف شدۀ زمین که مانع از ورود الکترون‌های نابودگر به آن می شود.

به گزارش بیگ بنگ، این لایه ی حفاظتی پس از ۲۰ ماه مطالعه دو کاوشگر ون‌الن ناسا که در آگوست سال ۲۰۱۲ به فضا پرتاب شده‌اند، توسط تیم علمی دانشگاه کلرادو در بودلر و در کمربندهای تابشی وان‌الن کشف شدند. این لایه محافظ در میان کمربند ون‌الن متشکل از دو منطقه تشعشعی شبیه به دو دونات متورم است که منبسط و منقبظ شده و تغییر حالت می‌دهد و حتی تحت بمباران تشعشعات خورشیدی از یکدیگر جدا شده و دوباره پیوند می‌خورند.

این لایه که توسط ذرات بارداری ایجاد شده‌اند که میدان مغناطیسی زمین آنها را به خود جذب کرده، در سال ۱۹۵۸ توسط اولین کاوشگر فضایی آمریکا، اکسپورر یک کشف شده‌است. کمربند درونی وسعتی برابر ۶۵۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر و کمربند بیرونی وسعتی برابر ۱۲۰۰ تا ۵۸ هزار کیلومتر دارد. این کمربند از فضانوردان و ماهواره‌ها در برابر تشعشعات مرگبار کیهانی محافظت می‌کند.

در این تصویر متحرک نحوۀ حرکت ذرات در کمربندهای تابشی اطراف زمین را مشاهده می کنید.

موضوع عجیب برای دانشمندان این بود که چرا این دو کمربند فوق  الذکر از هم جدا هستند و در فضای تهی میان آنها هیچ الکترونی وجود ندارد. محققان با کشف این دیواره ی جدید به همه ی پرسش ها پاسخ دادند، داده ها نشان می دهد که لبه ی درونی کمربند بیرونی به‌جای اینکه به سوی اتمسفر زمین کشیده‌ شود، روی خطی صاف در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری از زمین قرار گرفته و فضایی را میان کمربند داخلی و خارجی ایجاد کرده‌است. دانشمندان این حد‌ فاصل را به دیواری شیشه‌ای تشبیه کرده اند که مانع از ورود الکترون‌های مرگبار به زمین می شود.

محققان معتقدند چنانچه تعداد زیادی از این الکترون‌ها زمین را بمباران کنند، شبکه‌های برق را نابود کرده به سرعت آب‌و‌هوای زمین را دستخوش تغییر می‌کنند و نرخ ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. با وجود این که دانشمندان از وجود سپر مرموز جدید آگاه شده‌اند، اما از چگونگی شکل‌گیری آن و نحوه عملکردش اطلاعی ندارند. نتایج این تحقیقات در مجلۀ nature منتشر شده است.

نویسنده: سمیر الله وردی – سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: NASA , gizmag