کشف سیارۀ فرا خورشیدی عجیب و منزوی !

0
144




ایران اکازیون:دانشمندان سیاره ای فراخورشیدی را کشف کردند که فاصله اش تا ستارۀ مادری اش ۲۰۰۰ برابر فاصله زمین تا خورشید است. یک دور چرخش این سیاره به دور ستاره اش معادل ۸۰۰۰۰ سال ِ زمینی بطول می انجامد. این دورترین فاصله چرخش یک سیاره به دور ستارۀ مادری اش می باشد.

این غول گازی منزوی با استفاده از تصویر برداری مستقیم مشاهده شده است و به لیست سیارات فراخورشیدی اضافه دشه است.
این غول گازی منزوی با استفاده از تصویر برداری مستقیم مشاهده شده و به لیست سیارات فراخورشیدی اضافه شده است.

این سیاره عجیب در طی کمپین مشاهده به دنبال یک جهان تازه به دور ستاره های جوان مشاهده شد. این ستاره که GU Psc نام دارد یک سوم اندازه خورشید ما است و بعنوان هدفی برای جست و جوی سیارات فراخورشیدی مطرح شده است. این ستاره های جوان حدودا صد میلیون سال دارند و اهداف جذابی برای جست و جو گران سیارات فراخورشیدی هستند. زمانی که ستاره ها بسیار جوان اند در مرحله شکل گیری مواد ستاره ای قرار دارند، در این مرحله هنوز گرم  و داغ هستند و انرژی را به بصورت مادون قرمز در فضا منتشر می کنند. شایع ترین روش مورد استفاده برای تشخیص سیارات فراخورشیدی گذر و سرعت شعاعی است که توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا بکار می رود، زمانی که سیارات فراخورشیدی از مقابل ستاره های مادرشان عبور می کنند، این سیارات دیده می شوند.

اما به روش تصویربرداری مستقیم سیاره که GPI (تصویرگر سیاره ای جمینی) نام دارد و روی تلسکوپ واقع در شیلی نصب شده است، مشاهده سیارات کار بسیار سختی است و سیارات فرا خورشیدی بسیار کمی با این روش کشف شده اند، اما در مورد GU Psc b, که سیاره ای گازی و جوان است، به وسیله روش مشاهده امواج مادون قرمزاش مشاهده شده است. در روش تصویر برداری مستقیم سیاراتی که روشن تر هستند با مقایسه نور مرئی و مادون قرمز دیده می شوند زیرا درجه سطحی آنها در مقایسه با سیاره های دیگر کمتر میباشد. اما جست و جوی سیاره های فرا خورشیدی آسان نیست. دانشمندان بیش از ۹۰ ستاره را مشاهده کردند که تنها یک سیاره داشتند و بنابراین بدرستی این یک رویداد عجیب نجومی است.

هنگامی که این سیاره توسط امواج انتشار یافته مادون قرمزاش تشخیص داده شد، به وسیله رصدخانه ها و تلسکوپ های دیگری از قبیل کک ، هاوایی ،تلسکوپ در کانادا و فرانسه و رصدخانه مونت و … نیز تایید شد. با ترکیب داده های این مدل فرا خورشیدی تخمین زده می شود که دمای سطحی این سیاره ۸۰۰ درجه سانتیگراد (۱۵۰۰ درجه فارنهایت) می باشد و جرم آن ۹ تا ۱۳برابر جرم مشتری است. در واقع این ستاره هدیه ای از طبیعت است، زیرا فاصله آن با سیاره خود اجازه می دهد که مطالعات عمیق را با ابزارهای متنوع تر انجام داد و درک بهتری از سیارات فراخورشیدی بدست آورد. این تحقیق در مجله اختر فیزیک منتشر شد.

منبع: space

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA