کشف کوچکترین سیاره ی فرا خورشیدی

0
197




اخترشناسان موفق به شناسایی کوچکترین سیاره در اطراف یک ستاره خورشید مانند شدند که کوچکترین نمونه در میان بیش از ۸۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده است. این سیاره‌ی کوچک کپلر-۳۷b به دور ستاره‌ی کپلر-۳۷ می‌گردد. فضاپیمای کپلر سه سیاره‌ی کپلر-۳۷b، کپلر-۳۷c و کپلر-۳۷d را به روش گذر در دوره‌ای ۹۷۸ روزه پیرامون ستاره‌ی مادر یافته است. ستاره‌ی مادر این منظومه، ستاره‌ای معمولی در رشته‌ی اصلی است و تقریباً ۸۰ درصد جرم خورشید را دارد با این‌حال دمای این ستاره از خورشید ما بسیار کم‌تر است. این سیاره کوچک که کمی از ماه بزرگتر بوده از دو سیاره همراه دیگر موسوم به کپلر ۳۷c با اندازه کمی کوچکتر از سیاره ناهید و کپلر ۳۷d که دو برابر زمین بوده، برخوردار است. کل این منظومه در مدار سیاره عطارد جا شده که خورشید را طی ۸۸ روز دور می‌زند.
Kepler37bPlanetLineup_3x4_946-710
سیارات حاضر در منطقه قابل سکونت ستارگان میزبان خود که ممکن است از آب مایع در سطح خود برخوردار باشند، مورد توجه خاص قرار دارند. سیاره واقع در مدار مشابه زمین حدود یک سال طول می‌کشد که مدار خود را به دور ستاره اش کامل کند. حداقل دو یا سه مدار لازم است تا تائید کند که عبور شناسایی شده توسط تلسکوپ کپلر در حقیقت یک سیاره و نه یک جرقه ستاره‌یی است. ستاره میزبان، کپلر-۳۷، ۲۱۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی شلیاق میباشد.
kepler-37b_moon_mercury.jpg.CROP.original-original
سیاره کپلر ۳۷b حدود ۱۰ برابر از زمین به سیاره خود نزدیکتر بوده که دمای سطح آنرا به حدود ۸۰۰ درجه فارنهایت می‌رساند. سیاره عطارد نزدیکترین سیاره منظومه شمسی به خورشید بوده از این رو دانشمندان سیاره کپلر ۳۷b را یک عطارد کوچک نامیده‌اند.

بیشتر در این زمینه :

کپلر: شکارچی سیارات

جهانی پر از ستاره یا سیاره؟

Read More : http://www.skyandtelescope.com

http://www.slate.com


http://www.universetoday.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA