کشف یک سیاره نوزاد بدون ستاره

0
138




ایران اکازیون:یک تیم بین المللی از ستاره شناسان سیاره ای نوزاد و بسیار عجیب کشف کرده که بدون ستاره در کهکشان راه شیری معلق است.

این سیاره که PSO J318.5-22 نام گذاری شده، ۸۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و جرم آن شش برابر سیاره مشتری است. این سیاره تنها ۱۲ میلیون سال پیش شکل گرفته و با این سن یک سیاره نوزاد محسوب می شود. این سیاره از روی نشانه گرمایی مادون قرمز و منحصر به فردش توسط تلسکوپ های هاوایی کشف شد و ویژگی هایی آن مشابه سیارات غول پیکر گازی است که به دور ستاره های جوان می چرخند. این سیاره بسیار سرد میباشد و حدود ۱۰۰ میلیارد برابر کم نورتر از سیاره ونوس است.

planetتصویر هنری از سیاره PSO J318.5-22 اعتبار : MPIA/V. Ch. Quetz

دکتر مایکل لیو رهبر این تیم از موسسه نجوم دانشگاه هاوایی گفت: « ما پیش از این هرگز چنین شیی که آزاد در فضا معلق باشد مشاهده نکردیم. این سیاره تمامی ویژگی های سیارات جوان که به دور ستاره اش می چرخند را دارد اما نکته جالب این میباشد که هیچ ستاره ای در نزدیکی این سیاره وجود ندارد . پیش از این تصور وجود چنین جرم آسمانی ، ما را شگفت زده می کرد اما اکنون می دانیم که چنین اجرامی وجود دارند. این سیاره که یکی از اجرام کم جرم معلق کشف شده تا به امروز است ، از نظر جرم ، رنگ و انرژی خروجی مشابه سیارات جوانی است که به دور ستاره های جوان می چرخند. »

دکتر نیال دیکون از موسسه نجوم مکس پلانک در آلمان می گوید : « مطالعه سیاراتی که توسط تصویربرداری مستقیم شناسایی می شوند بسیار سخت میباشد چرا که درست در کنار ستاره های میزبان بسیار درخشان خود قرار دارند. از آنجایی که سیاره PSO J318.5-22 به تنهایی و دور از ستاره ای در فضا معلق است ، مطالعه بر روی آن برای دانشمندان بسیار راحت تر میباشد. »

4415تصویر رنگی سیاره معلق PSO J318.5-۲۲  که تلسکوپ Pan-STARRS1 گرفته است، این سیاره سرد در صورت فلکی بزغاله قرار دارد.

دانشمندان ابتدا تصورشان این بود که شاید با یک کوتوله قهوه ای روبرو هستند، اما با مشاهده و استخراج داده های تلسکوپی به این نتیجه رسیدند که یک سیاره بدون ستاره مادر میباشد. در سال‌های گذشته اجرامی از این دست مشاهده شده‌اند؛ اما تأیید رسمی بدون تخمین سن آنها امکان پذیر بود و محققان در خصوص دسته‌بندی آنها در گروه سیارات یا کوتوله‌های قهوه‌ای تردید داشتند. کوتوله‌های قهوه‌ای را می‌توان ستاره‌های نافرجام نامید که هرگز به واکنش هسته‌ای در مرکز خود نمی‌رسند.

مشاهده مقاله این تیم

Read More : http://www.ifa.hawaii.edu/info/press-releases/LonelyPlanet

مطلب مرتبط:

۲۰۰ میلیارد سیاره معلق و بدون ستاره در کهکشان راه شیری

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA