کشف ۱۰۴ سیارۀ جدید توسط تلسکوپ کپلر

ایران اکازیون:اخترشناسان وجود ۱۰۴ سیاره ی فرا خورشیدی دور را تایید کردند، سیاره‌هایی که تلسکوپ فضایی کپلر موفق به شناسایی و رصد آنها شده‌ است.

planetبراساس گزارش دیسکاوری به نقل از همشهری، تلسکوپ فضایی کپلر که در سال ۲۰۰۹ سفر پرماجرای خود را آغاز کرد، برای چهار سال متوالی به تکه‌ای کوچک از آسمان چشم دوخت تا بتواند نوسانات کوچکی را در میزان نور دریافتی از بیش از ۱۴۰ هزار ستاره، ردیابی کند. دانشمندان از اطلاعات به دست آمده از این رصد‌ها برای تعیین نوع جرمی که باعث نوسان نوری شده‌ است استفاده کردند.

بروز نقص فنی در سیستم نشانه‌گیر کپلر در سال ۲۰۱۳ فرایند ماموریت آن را مختل ساخت، اما مهندسان ناسا متناسب با شرایط جدید تلسکوپ شیوه رصد جدیدی برای آن درنظر گرفتند تا کپلر بتواند با استفاده از دو ژیروسکوپ باقی‌مانده،‌ موتورها و فشار نور خورشید به فعالیت خود ادامه دهد. کپلر اکنون برای ۸۳ روز بخشی از آسمان را رصد کرده و پس از آن می‌چرخد تا نور خورشید وارد میدان دیدش نشود. در این ماموریت جدید که K2 نامیده می‌شود، کپلر توانسته ۴۵۸ سیاره کاندید را رصد کند که ۱۲۷ مورد از آنها به تایید ناسا رسیده‌است. در این میان ۱۰۴ سیاره وجود دارند که به تازگی و هفته گذشته به تایید رسیده‌اند تا به این شکل تعداد کل سیاره‌های فراتر از سامانه خورشیدی که کپلر تاکنون کشف کرده‌ است به ۳۴۷۲ سیاره برسد.

160718142200_1_900x600جدید‌ترین اعضای گروه سیاره‌های جدید کشف شده، چهار سیاره با نام سیاره‌های گروه K2-72 هستند که ابعادی ۲۰ تا ۵۰ درصد بزرگتر از زمین دارند و در مدار ستاره‌ای یکسان در چرخشند. دو مورد از این چهار سیاره در فاصله‌ای بسیار دور از ستاره میزبانشان در حرکتند و از آنجایی که ستاره میزبان نیم برابر بزرگی خورشید را دارد، پس منطقه قابل سکونت آن نزدیک‌تر از منطقه قابل سکونت خورشید خواهد بود.

سیاره دیگر به نام‌ K2-72c تنها ۱۰ درصد گرمتر از زمین است و سیاره دیگر K2-72e که از مداری ۲۴ روزه برخوردار است، ۶ درصد از زمین سردتر است. دانشمندان براین باورند هر چهار سیاره K2-72 سیاره‌هایی سنگی هستند. ستاره این سیاره‌ها در فاصله ۱۸۱ سال نوری از زمین و در راستای صورت فلکی آکواریس واقع شده‌است. محققان با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی جمینی شمالی، تلسکوپ کک، رصد‌خانه دانشگاه کالیفرنیا و تلسکوپ دوربینی بزرگ دانشگاه آریزونا توانستند یافته‌های کپلر را به تایید برسانند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Discovery News