کپلر سیاراتی به دور ستاره های کوتوله و سرد کشف کرد!

0
178




ایران اکازیون:تلسکوپ فضایی کپلر ناسا که اخیرا با طرحی با عنوان K2 به روزرسانی شده به دنبال سیاره هایی است که به دور ستاره های کوچک تر از خورشید می چرخند.

keplertelescopeبه گزارش بیگ بنگ به نقل از انجمن فیزیک ایران، ماهواره فضایی کپلر ناسا ۲۰ سیاره جدید را که حول ستاره های سرد و کوچک می گردند را پیدا کرده است. این ستاره ای با عمر طولانی که با شاخص ستاره ای K و M شناخته می شوند به فراوانی در کهکشان راه شیری وجود دارند و می توانند میزبان سیاره های بیشماری باشند. پس از اینکه ماهواره کپلر به خاطر مشکل مکانیکی که در سال ۲۰۱۳ دچار آن شده بود و قادر به رصد قسمتی از آسمان که از پیش برایش تعیین شده بود نگردید، منجمان هدف دیگری را برای کپلر مشخص کردند.

این برنامه جدید که به نام K2 معرفی شد از فشار تابشی خورشید برای پایداری ماهواره در موقعیتش استفاده می کند. در این برنامه جدید کپلر، ۸۷ سیاره کاندید معرفی کرد که اندازه آنها بین مریخ و نپتون است. این کاندیدهای جدید را باید به ۶۶۷ کاندیدی که در برنامه قبلی کپلر پیدا شد بود، اضافه کرد. اگرچه بیشتر ستاره هایی که هدف کپلر در برنامه رصدی اولیه بود از نوع ستاره های شبیه خورشید بودند ولی بیشتر ستاره های کهکشان از نوع ستاره های کوچک، سرد و کم نور هستند که به دسته کوتوله های سرخ مربوط می باشند. کارتنی درسینگ اخترفیزیکدانی از دانشگاه کلتک که نتایج آخرین دست آوردهای گروه کپلر را در همایش انجمن بین المللی نجوم در ماه اکتبر امسال در امریکا ارائه می داد، گفت:« در فاصله ۳۰ سال نوری ما بیش از ۲۵۰ عدد از این ستاره ها وجود دارد. این ستاره ها مانند حشرات موذی هستند که تعدادشان بسیار زیاد است.»

master_image_kepler_all-planets_may2016ویکتوریا میدوز از دانشگاه واشینگتن سیاتل ادعا می کند که شناخت این سیارات در شناخت کهکشان راه شیری بسیار مهم است. از سیاره های کاندیدی که به روش دیگری آشکار سازی شده اند، (به این سیاره ها سیاره های تایید شده در مقابل سیاره های کاندید می گویند) ۶۳ عدد از آن ها کوچکتر از نپتون هستند و ۵ عدد از آن ها در فاصله قابل سکونت ستاره مادر قرار دارند. فاصله قابل سکونت، فاصله ای است که آب به صورت مایع در سیاره می تواند وجود داشته باشد. منطقه قابل سکونت منظومه شمسی کمربندی است که از سیاره ناهید تا مریخ گسترده شده است.

از آن جایی که کوتوله های سرخ، انرژی کمتری تولید می کنند منطقه قابل سکونت آنها بسیار نزدیک به ستاره است، این فاصله کمتر از فاصله عطارد به خورشید است. این سیاره ها دوره تناوب کوتاهی از مرتبه چند هفته دارند از این رو رصد آنها با روش گذر که تخصص تلسکوپ کپلر است ساده تر می باشد. کریستا وان لرهوون از موسسه اخترفیزیک نظری کانادا می گوید:« پژوهش جدید کپلر در مورد آشکارسازی سیاره های که به دور ستاره های کوتوله می گردند راه جدیدی برای این نوع مطالعات باز کرده است.» یکی از برنامه های رصدی آینده پروژه ماهواره مساحی گذر سیارات فراخورشیدی میباشد که قرار است دسامبر سال بعد شروع به کار کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: nature.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA