همکاری ناسا با ۵ شرکت برای پروژه آرتمیس

0
234



به گزارش ایران اکازیونبه نقل از ایسنا، این شرکت‌ها در جهت توسعه مفاهیم سیستم فرود پایدار انسان و انجام فعالیت‌هایی به منظور فرود راحتتر افراد به ماه تلاش خواهند کرد. بر اساس آخرین اخباری که ناسا در سایت خود منتشر کرده، شرکت‌های اسپیس ایکس، بلواوریجین، داینتیکس، لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن، از سوی ناسا انتخاب شده‌اند.

ناسا در مجموع مبلغ ۱۴۶ میلیون دلار برای این پروژه و این چند شرکت در نظر گرفته که ۳۵ میلیون دلار به تنهایی بین ایلان ماسک و شرکت‌های خصوصی هوافضای جف بزوس رسیده است. این قرارداد توسط ناسا و تحت طرحی به نام “فناوری‌های فضایی نسل آینده برای مشارکت‌های اکتشافی” (NextSTEP-2) به امضاء رسیده است.

مبالغ اهدایی ناسا به شرکت‌ها به شرح زیر است:

بلواوریجین: ۲۵.۶ میلیون دلار

داینتیکس: ۴۰.۸ میلیون دلار

لاکهید مارتین: ۳۵.۲ میلیون دلار

نورثروپ گرومن: ۳۴.۸ میلیون دلار

اسپیس ایکس: ۹.۴ میلیون دلار

هدف این شرکت‌ها کار بر روی توسعه مفاهیم فرودگر ماه/ ماه‌نشین برای فرود فضانوردان ناسا در آینده خواهد بود.

برنامه “آرتمیس” متشکل از سه ماموریت متوالی به نام‌های “آرتمیس ۱”، “آرتمیس ۲” و “آرتمیس ۳” است. ناسا در تلاش است تا ماموریت “آرتمیس ۱” را که یک پرواز بدون سرنشین برای آزمایش موشک “سامانه پرتاب فضایی” و کپسول فضایی “اوریون” است، در سال ۲۰۲۱ به پرواز در آورد و کپسول اوریون را با سرعت ۳۹۴۰۰ کیلومتر بر ساعت به سمت ماه بفرستد.

“آرتمیس ۲” اولین آزمایش پرواز سرنشین‌دار توسط موشک “سامانه پرتاب فضایی” در کپسول “اوریون” است که برای پرتاب در سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. سرانجام ناسا تا سال ۲۰۲۴ با انجام مأموریت “آرتمیس ۳” فضانوردان خود را بر روی ماه فرود خواهد آورد. هدف این ماموریت‌ها ایجاد بستری برای حضور طولانی مدت انسان بر روی ماه است.

این برنامه عمدتا توسط ناسا، شرکت‌های فضایی تجاری آمریکایی که با ناسا قرارداد بسته‌اند و شرکای بین‌المللی ناسا از جمله آژانس فضایی اروپا(ESA)، آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن(JAXA)، آژانس فضایی کانادا(CSA)، آژانس فضایی ایتالیا(ASI)، آژانس فضایی استرالیا(ASA)، آژانس فضایی انگلستان(UKSA)، آژانس فضایی امارات متحده عربی(UAESA)، آژانس فضایی دولتی اوکراین و آژانس فضایی برزیل(AEB) که همگی تحت رهبری ناسا عمل می‌کنند، انجام می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: techcrunch.com , NASA



منبع خبر

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA