مخابره تصویر از کهکشان مارپیچی NGC7541 توسط هابل

کهکشان مارپیچی NGC7541 توسط هابل

مجله علمی ایران اکازیون – تلسکوپ فضایی هابل، توانسته تصویری خارق‌العاده از کهکشان مارپیچی «» به زمین مخابره کند. این کهشان در فاصله‌ی تقریبی ۱۰۳.۷ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی حوت قرار دارد.
قطر این کهکشان، ۱۲۵ هزار سال نوری است. کشف این کهکشان در سال ۱۷۸۵ توسط ستاره‌شناس بریتانیایی متولد آلمان «ویلیام هرشل» صورت گرفته است. این کهکشان به همراه کهکشان «NGC7537» یک جفت کهکشان را تشکیل داده‌اند که به‌نام «KPG578» و یا «Holm805» شناخته می‌شوند.
کهکشان NGC7541 رسماً جز کهکشان‌های مارپیچی میله‌ای تقسیم‌بندی می‌شود. ستاره‌شناسان می‌گویند: «کهکشان میله‌ای، کهکشانی است که بازوهای مارپیچ فرفره‌ای و گردبادی دارد و مرکز درخشان آن توسط میله‌ای از گاز و ستاره بریده شده است. این میله مستقیماً از مرکز کهکشان می‌گذرد و به نوعی درخشش این منطقه را با جرقه‌های ایجاد شده و سوخت‌رسانی به فرآیندهای در حال وقوع در آنجا، مانند ستاره‌زایی، تقویت می‌کند. ما تصور می‌کنیم که این میله‌ها در دو سوم کهکشان‌های مارپیچی وجود دارند و می‌دانیم که کهکشان راه‌شیری نیز یکی از آن‌ها است.»
کهکشان NGC7541 دارای نرخ ستاره‌زایی نامتعارف و بالاتر از مرسوم است و این نظریه را تقویت می‌کند که میله‌های مارپیچ موجود در این کهکشان‌ها در واقع نقش تامین‌کننده‌ی مواد اولیه برای ستاره‌زایی را بر عهده دارند.