ابلاغ دستورالعمل تاب‌آوری در برابر فرونشست زمین در اصفهان

0
195



ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به انجام مطالعات و پایش تمام مناطق استان در زمینه فرونشست زمین، از ابلاغ دستورالعمل تاب آوری سیستم ها به همه دستگاه های اجرایی استان خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فرونشست زمین در دشت های استان به علت برداشت های بی رویه از منابع آبی، اظهار کرد: شرایط فرونشست زمین با خشکسالی و استمرار آن تشدید شده است، به ویژه در دشت هایی که مطالعه شده مثل دشت های مهیار شمالی، مهیار جنوبی، کاشان، گلپایگان، دامنه-داران، اصفهان-برخوار و فلاورجان-اردستان، بیشترین فرونشست زمین گزارش شده است.

وی با بیان اینکه یکی از تبعات برداشت بی رویه آب های زیرزمینی فرونشست زمین است، تصریح کرد: این مساله در آبخوان های محصور و نیمه محصور که از مواد آبرفتی تحکیم نشده یا نیمه تحکیم شده تشکیل شود مشاهده می شود و بر اثر برداشت آب های زیرزمینی و خارج شدن آب از منافذ، امکان متراکم شدن مواد تا عمق ۳۰۰ متر فراهم می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: فرونشست زمین باعث ایجاد شکاف های عمیق در سطح زمین، کج شدن لوله های چاه، خرابی ساختمان ها و خسارات زیادی در بخش های کشاورزی و صنعتی می شود.

انجام مطالعات جامع و دقیق پیرامون فرونشست زمین

وی با اشاره به اینکه تاکنون جلسات متعددی در مورد بحران فرونشست زمین در استان تشکیل شده است، گفت: در این نشست ها ضمن تاکید بر انجام مطالعات جامع و دقیق پیرامون فرونشست زمین، وظایفی برای بخش های مختلف پیش بینی شد. ازجمله شهرداری اصفهان قراردادی با دانشگاه اصفهان برای مطالعات فرونشست زمین در شهر اصفهان منعقد کرده و راهکارهای پیشگیری، کنترل و تاب آوری سیستم ها در برابر فرونشست به صورت ویژه پیگیری می شود.

شیشه فروش به استقرار اکیپ های سازمان زمین شناسی کشور در استان اشاره و تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون با هماهنگی که با سازمان زمین شناسی کشور به عمل آمده، اکیپ های سازمان زمین شناسی و سازمان نقشه برداری کشور برای تعیین نرخ فرونشست زمین در استان مستقر هستند. سازمان زمین شناسی کشور برای پنج منطقه اطلس فرونشست زمین تعیین کرده و قرار شده مطالعات مابقی دشت ها را نیز انجام دهد.

وی با بیان اینکه ۲۷ دستگاه جی پی اس(GPS) در مناطق مختلف استان برای تعیین نرخ فرونشست زمین تعیین شده، گفت: ضمن انجام مطالعات و پایش تمام مناطق در استان، دستورالعمل تاب آوری سیستم ها به همه دستگاه ها ابلاغ شده است.

مسدود شدن ۷ هزار و ۱۸۷ حلقه چاه غیر مجاز در استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ابلاغ اقدامات شرکت آب منطقه ای اصفهان و جهاد کشاورزی استان برای اجرای طرح های تعادل بخشی منابع آب خبر داد و افزود: ایجاد تیم های گشت و نظارت بر چاه ها، برخورد با متخلفان برداشت غیر مجاز از چاه ها و پر و مسدود کردن چاه های غیر مجاز در دستور کار قرار گرفته است که در این زمینه تاکنون ۷ هزار و ۱۸۷ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شده و ۱۵ هزار چاه تعدیل پروانه بهره برداری با هدف کاهش برداشت از چاه ها صورت گرفته است. همچنین بر روی چاه ها پنج هزار کنتور هوشمند نصب شده، بر روی همه دستگاه های حفار جی پی اس نصب و به شرکت آب منطقه ای تاکید شده بر همه دستگاه های حفاری نظارت کند و در این زمینه تاکنون سه هزار و ۱۵۷ دستگاه و ادوات حفاری غیر مجاز کشف و کنترل شده است.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی آموزش، اجرای طرح های نوین آبیاری در ۱۳۶ هزار هکتار از اراضی استان، اجرای الگوی کشت و کاهش کشت های پر مصرف، رعایت الزامات صرفه جویی، اجرای طرح های کشاورزی حفاظتی، توسعه دو هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان است.

مطالعه و برنامه ریزی برای تاب آوری ابنیه میراثی در برابر فرونشست زمین

شیشه فروش خاطرنشان کرد: پیگیری های زیادی شد تا سازمان میراث فرهنگی با همکاری دانشگاه و شرکت آب منطقه ای اصفهان برنامه ریزی و مطالعه ای در زمینه تاب آوری ابنیه میراثی در استان در برابر فرونشست زمین داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به راهکارهای کلی مقابله با بحران فرونشست زمین اشاره و اظهار کرد: اجرای طرح های احیای رودخانه زاینده رود با نقشه راه از سوی وزارت نیرو ضروری است، همچنین فعال شدن کارگروه ملی احیای زاینده رود و تشکیل کارگروهی در زمینه پیشگیری و کنترل فرونشست زمین در کشور و توجه ویژه به استان اصفهان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بر اجرای طرح های موثر در زمینه پیشگیری و کنترل و تسریع اجرای طرح های تامین آب تأکید کرد و افزود: دائمی بودن جریان آب در رودخانه زاینده رود، صدور مجوز وزارت نیرو برای استفاده استان از منابع آبی که در سمیرم و فریدن شهر وجود دارد، تامین اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری و کنترل سیل در مناطق مختلف، اجرای طرح های تعادل بخشی از سوی وزارت نیرو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، استانداردسازی پساب و آب های قابل برگشت در حوضه کشاورزی از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر جلوگیری از بارگذاری های جدید در حوضه زاینده رود، گفت: تغییر الگوی کشت، تدوین ضوابط و آئین نامه های مرتبط با انجام تعهدات مهندسی در مقابل فرونشست که راه و شهرسازی دنبال می کند، ارزیابی ایمنی ساختمان ها، اصلاح و بازسازی شبکه شرب، احیای تالاب گاوخونی، اجرای شبکه جمع آوری و تصفیه و بازچرخانی پساب در شهرها، نشت یابی شبکه های آب شرب و فضای سبز، تکمیل سامانه های تله متری از مواردی است که باید برای مقابله با بحران فرونشست زمین در استان به صورت جدی دنبال شود.

انتهای پیام

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA