افزایش دمای فراتر از نرمال در تابستان امسال اصفهان

0
197



ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از استمرار و حاکمیت الگوهای گرم تابستانه در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۰۹ میلیمتر بارش در استان ثبت شده که نسبت به بلندمدت ۳۵ درصد کاهش داشته است.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش دما در استان تا پایان شهریورماه، اظهار کرد: براساس پیش بینی هواشناسی افزایش دما به صورت متغیر و با شدت و ضعف ادامه دارد و دمای هوا در تابستان امسال نسبت به نرمال دو تا سه درجه گرم تر است.

وی با بیان اینکه در ادامه مرداد و شهریورماه امسال شاهد گرمای هوا در استان خواهیم بود، افزود: الگوهای جوی خروجی مدل های فصلی، بیانگر استمرار و حاکمیت الگوهای گرم تابستانه در استان است، به دلیل اینکه تقویت مرکز پر ارتفاع جنب حاره ای در لایه های میانی جو، با تقویت کم فشار فصلی بر روی سطح زمین همزمان شده و الگوی جوی فوق سبب افزایش دما فراتر از نرمال در بیشتر مناطق استان شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیشترین افزایش دما را مربوط به شمال و غرب و مناطق مرکزی استان دانست و گفت: دمای هوا بین دو تا سه درجه بیشتر از نرمال است و این افزایش دما در بیشینه ها خود را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه افزایش دما محدودیت هایی در مصرف حامل های انرژی به وجود آورده، تصریح کرد: از خردادماه تاکنون ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستا که در طرح آبرسانی اصفهان بزرگ هستند با کاهش و افت فشار آب مواجه شده اند، به طوری که روز گذشته ۲۰ تانکر در سطح محلات شهر اصفهان آبرسانی سیار انجام دادند و در حال حاضر ۳۲۴ روستا در سطح استان نیز با تانکر آبرسانی می شود.

شیشه فروش از کمبود ۴.۳ متر مکعب آب در سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ متشکل از ۳۸۰ روستا و ۵۷ شهر خبر داد و گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۰۹ میلیمتر بارش داشته ایم که ۳۵ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته و در سرشاخه ها نیز ۴۰ درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به پیش بینی تأخیر بارش ها در پاییز امسال، گفت: ۹۸ درصد استان مواجه با شرایط خشکسالی است، رودخانه زاینده رود خشک است و فقط ۱۰ روز آب در این رودخانه جاری شد، همچنین ۲۰ هزار هکتار از باغات استان در معرض تنش آبی قرار داشته و نیاز به آبرسانی سیار دارند که در حال پیگیری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۴۰۰ هزار اصله درخت در نوار زاینده رود و شهرهای در مسیر رودخانه زاینده رود با تنش شدید مواجه شده اند، تصریح کرد: ریشه های این درختان همواره در آب بوده و با تداوم خشکی زاینده رود شاهد پاییز زودرس درختان هستیم.

وی با اعلام اینکه تقویت کانون های گرد و غبار را از اثراث خشکی زاینده رود برشمرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۲ روز ناسالم به علت خیزیش گرد و غبار از کانون های گرد و غبار داشتیم، درحالی که بارش های موثری در پاییز، زمستان و بهار نداشتیم. ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های حاصلخیز استان کشت نشده و تبدیل به کانون های گرد و غبار شده که با اندک وزش باد، شرایط ناسالمی ایجاد می کند.

شیشه فروش تشدید فرونشست زمین به علت تغذیه نشدن سفره های آب زیرزمینی را از دیگر اثرات خشکی زاینده رود عنوان کرد و افزود: خشکسالی و خشکی رودخانه زاینده رود خسارت های زیادی به فضای سبز، کشاورزی و باغداری وارد کرده است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتار عرصه محیط زیست با ۴۴ هزار رأس گونه های جانوری دچار تنش شده است، گفت: دو و نیم میلیارد تومان از محل اعتبارات استان به محیط زیست کمک شد تا آب و علوفه در این عرصه ها تأمین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بیشتر مراتع استان به خاطر خشکسالی دچار آسیب شده، گفت: به علت اینکه بارشی اتفاق نیفتاده و فقر پوشش گیاهی، شاهد تشدید آتش سوزی در مراتع استان هستیم، به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۷ فقره آتش سوزی در ۱۳۷ هکتار از مراتع استان رخ داده است.

انتهای پیام

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA