افزایش مصرف باعث شوری آب می شود

0
172



ایسنا/قم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه کیفیت آب از نظر شوری و شیرینی ارتباط مستقیم با مصرف دارد، گفت: هر چه قدر مصرف آب بالاتر رود مجبور استفاده از منابع زیرزمینی هستیم که باعث افزایش شوری آب می‌شود.

علی جان صادق پور در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان که به ریاست مهندس سلیمان پور معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم برگزار شد با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها در سال جاری نسبت به سال قبل گفت: ورودی آب به سدهای تأمین‌کننده آب شرب نیز با ۴۰ درصد کاهش مواجه شده ضمن اینکه دمای هوا نیز نسبت به سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی از افزایش شدید مصرف در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با وجود کاهش منابع آبی خبر داد و یادآور شد: در مجموع در سه ماه نخست سال جاری بیش از ۳۷ میلیون و ۸۶۱ هزار متر مکعب استحصال از منابع در دسترس داشتیم در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۳۵ میلیون و ۴۱۳ هزار متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر لزوم مدیریت مصرف و استفاده صحیح از آب تأکید و تصریح کرد: باید هشدارهای لازم داده شود و خودمان را با شرایطی که با آن مواجه هستیم آماده کنیم.

وی در ادامه افزایش۴ درصدی جمعیت، افزایش متوسط ۱۲ درصدی دمای هوا و استمرار شیوع بیماری کرونا را سه عامل اصلی در افزایش مصرف آب برشمرد و گفت: کیفیت آب از نظر شوری و شیرینی نیز ارتباط مستقیم با مصرف دارد.

دکتر صادق پور تأکید کرد: هر چه قدر مردم بیشتر صرفه‌جویی کنند و آب کمتر مصرف شود از آب شیرین و گواراتری در شبکه آب شهر برخوردار خواهیم بود.

وی همچنین با اذعان به اینکه سقف ظرفیت تأمین آب شهر از منابع در اختیار حدود ۶ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: اگر مصرف آب در این شهر از این میزان بالاتر رود جیره‌بندی آب دور از ذهن نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه تخصیص آب سرشاخه‌های دز کفاف تأمین آب شهر را در پیک مصرف تابستان نمی‌دهد، گفت: با توجه به اینکه کمبود آب در برخی از مناطق را از چاهه‌ای داخل بافت شهر جبران می‌کنیم به همین علت این مناطق با شوری آب در برخی از مواقع مواجه می‌شوند.

وی کمبود تخصیص آب سرشاخه‌های دز، کاهش کیفیت چاهه‌ای آب شرب، کاهش سطح منابع زیرزمینی، تأثیر قطع برق در کاهش تولید آب،  کاهش دبی قنات و چشمه‌ها و عدم ظرفیت کافی تصفیه‌خانه فعلی و مشکلات خط انتقال را از چالش‌های موجود در تأمین آب شرب استان برشمرد.

دکتر صادق پور همچنین کاهش فشار در شبکه‌های فشار بالا، فرهنگ‌سازی به منظور صرفه‌جویی، مدیریت مصرف انشعابات بزرگ و روستاها، افزایش برداشت از چاهه‌ای روستاها، برنامه‌ریزی جهت کاهش مصارف فضاهای سبز از آب شرب و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز را از جمله راهکارها تأمین کمی و کیفی آب پایدار در تابستان سال جاری اعلام کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب برای مقابله تنش آبی شهر قم گفت: بهسازی چاه‌ها، حفر چاه‌های جدید، افزایش برداشت از چاهه‌ای شهری، کاهش دریافت بخش‌های تابعه از منابع سطحی، اخطار به مشترکین پرمصرف و بد مصرف، قطع انشعابات غیرمجاز، کاهش آبیاری فضای سبز در طول روز، تعویض شیرآلات و اتصالات فرسوده خطوط انتقال علی‌آباد و ۱۵ خرداد، بهسازی مخازن ذخیره و کاهش فشار زون‌های شبکه توزیع از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وجود بیش از ۷۰۰ انشعاب آب فضای سبز شهری گفت: برآورد صورت گرفته از میزان مصرف آب فضای سبز شهری در قم حدود ۱۲ هزار متر مکعب است که این میزان حدود ۱۰ درصد آب شرب شهر را شامل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به هدر رفت ۷۰ درصدی آب توسط دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خانگی اظهار داشت: برخی از نقاط شهر به ویژه پردیسان، شهرک مهدیه و شهرک قدس که به صورت مستقیم از آب سرشاخه‌های دز استفاده می‌کنند آب کاملاً شیرین است و نیازی به استفاده از آب‌شیرین‌کن ندارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در هفت ماه از سال که با کاهش مصرف آب در شهر مواجه هستیم هیچ‌کدام از مناطق شهر نیاز به آب‌شیرین‌کن ندارند و آب شبکه شیرین است.

چالش آب فراروی کشور/باور بحران آب در کشور وجود ندارد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز با تمجید از اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان قم و به ویژه مدیرعامل این شرکت، با اشاره به اهمیت موضوع آب تأکید کرد: بیش از چندین دهه است که موضوع آب به عنوان چالش فراروی ملت‌های خاورمیانه نامگذاری شده است.

وی با اشاره به تحلیل‌های صورت گرفته مبنی بر اینکه جنگ‌های آینده در خاورمیانه بر سر مسئله آب اظهار داشت: این انتقاد بر مدیریت منابع آب در کشور ما به صورت جدی وارد است که یک برنامه جامع پیرامون بحث مدیریت آب نداشته‌ایم.

بیژن سلیمان پور بر لزوم جداسازی شبکه آب شرب از سایر مصارف، اصلاح تعرفه‌های آب و لزوم استفاده از شیرآلات کم‌مصرف در ساختمان‌ها تأکید کرد و با انتقاد از کاشت گسترده محصولات کشاورزی پرآب بر در کشور مثل هندوانه گفت: باید از اصول و تکنیک‌هایی که در کشورهای پیشرفته دنیا در خصوص مدیریت آب وجود دارد استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه کشورهای پرآب دنیا پیشرفته‌ترین مدیریت مصرف را دارند خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در بحث مدیریت آب دچار غفلت هستیم که این مسئله بسیار وحشتناک است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم با بیان اینکه هنوز در جامعه به باور بحران آب نرسیده‌ایم، اذعان داشت: از هشت سال پیش ایران وارد دوره ۳۰ ساله خشکسالی شده است بنابراین صرفه‌جویی و لزوم مدیریت مصرف باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر هر ایرانی روزی یک لیوان آب صرفه‌جویی کند در روز می‌شود ۱۷ میلیون لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود گفت: اگر روزانه هر نفر ۲۵ درصد صرفه‌جویی کند ما از بحران آب عبور خواهیم کرد.

پایان خبر/

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA