فرونشست زمین، خانه‌های مردم اصفهان را به لرزه درآورده است

0
249



ایسنا/اصفهان اعضای شورای ششم شهر اصفهان در دوازدهمین جلسه علنی این شورا نسبت به بحران فرونشست زمین در اصفهان هشدار دادند و بار دیگر از رئیس جمهور دعوت کردند با سفر به اصفهان از نزدیک در جریان این بحران قرار گرفته و دستور فوری برای رسیدگی به این بحران صادر کند.

محمد نورصالحی-رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور این جلسه که امروز (یکشنبه-۱۱ مهرماه) برگزار شد، با گرامیداشت روز وقف، اظهار کرد: فرهنگ وقف هنوز در جامعه اسلامی ما به علت وجود موانع و مشکلات به طور کامل نهادینه نشده و شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانند به طور ویژه این فرهنگ را بیش از گذشته بسط و گسترش دهند.

وی با بیان اینکه شورای شهر بیش از هر نهاد دیگری با مردم در ارتباط است و می تواند با فراهم کردن بسترهای فرهنگی با کمک شهرداری، فرهنگ ریشه دار وقف کردن را زنده نگه دارد، افزود: بسیاری از کتابخانه ها، بیمارستان ها، خانه های تاریخی، تکایا و مکان های مذهبی از همین فرهنگ وقف از گذشته های دور تاکنون برای ما به یادگار مانده و واقفین آن از این طریق نامشان را برای همیشه در دل تاریخ این شهر زنده نگه داشته اند.

وی با اشاره به روز نیروی انتظامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران ناجا، گفت: نیروی انتظامی مظهر اقتدار نظام و برقرار کننده امنیت اجتماعی با مشارکت همه شهروندان جامعه است. بدون شک، پیشرفت، تعالی، توسعه همه جانبه و پایدار، بستری امن، سالم و با آرامش را طلب می‌کند تا درسایه این امنیت، فعالیت‌ها با قدرت و سرعت بیشتری شتاب گیرد.

نورصالحی افزود: امنیت و آرامشی که سربازان و پاسداران این مرز و بوم شبانه روز برای آن تلاش می کنند بیش از هر چیز تضمین کننده فردای درخشان کودکان امروز است که آینده شهر با دستان یکایک آنان رقم می خورد.

فراهم کردن امکانات برای همه کودکان در شهر دوستدار کودک

رئیس شورای اسلامی شهر به در پیش بودن روز جهانی کودک اشاره و خاطرنشان کرد: اصفهان سال هاست که میزبانی جشنواره کودک و نوجوان را بر عهده دارد اما در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، چگونگی برگزاری این جشنواره نیز دستخوش تغییر و تحولات شده که امیدواریم با واکسیناسیون عمومی و قطع زنجیره ویروس بتوانیم جشنواره ای با حضور همه کودکان شهر برگزار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در کنار برگزاری جشنواره ها و فراهم کردن زیست شادمانه برای کودکان، همه ما در مدیریت شهری  باید دست به دست هم دهیم تا زمینه رشد و تعالی را برای کودکان محروم فراهم کنیم، افزود: حق تحصیل، امکانات آموزشی مناسب، فضاهای استاندارد آموزشی و تفریحی از نیازهای حداقلی زندگی یک کودک محسوب می شود، کودکی که باید بتواند توانمندی ها و استعدادهای بالقوه خود را بدون در نظر گرفتن اینکه در کدام منطقه شهر به دنیا آمده به فعل برساند.

نورصالحی اضافه کرد: همه گیری کرونا و آموزش مجازی به ما نشان داد که در زمینه زیرساخت های آموزشی و دسترسی به امکانات هوشمند که لازمه یادگیری است کودکان و نوجوانان و البته والدین آنها با مشکلات متعددی مواجه هستند، تاجایی که شاهد ترک تحصیل کودکان در برخی مناطق محروم بودیم.

نور صالحی خاطرنشان کرد: شهر دوستدار کودک باید امکانات لازم را برای تمام کودکان فراهم کند و ما نیز به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری باید گوش شنوایی برای مصائب مردم باشیم و در جهت حل مشکلات آنها قدم برداریم.

تعیین تکلیف زمین های وقفی در شهر اصفهان

حجت الاسلام منوچهر مهروی پور- رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان نیز در نطق خود در این جلسه با قدردانی از حرکت زیبای مردم اصفهان در برپایی موکب های اربعین و برگزاری راهپیمایی جاماندگان رابعین در این شهر، از شهرداری اصفهان خواست به سمت کاهش تصدی گری حرکت کرده و از فعالیت های مردمی حمایت ویژه ای داشته باشد.

 وی همچنین خواستار توجه ویژه مدیریت شهری اصفهان به وقف شد و گفت: در شهر اصفهان موقوفات زیادی با نیات مختلف در حال خدمت رسانی به مردم است، البته مشکلاتی هم وجود دارد از جمله تعیین تکلیف زمین های وقفی در شهر اصفهان که مردم را دچار مشکلاتی کرده است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به زمین های وقفی منطقه ۱۴، محله حصه، محله هادی گل و شهید شاکری و امثال آن اشاره کرد و خواستار تشکیل کارگروهی شد تا با همت شهرداری و عزم اوقاف، مشکلات مردم را به صورت ریشه ای حل کند.

وی با دعوت از رئیس جمهور برای سفر به اصفهان، اظهار کرد: این شهر با مشکلات زیادی روبرو است و بحران آب و فرونشست زمین مانند یک غده سرطانی هر روز درحال بزرگتر شدن است. فرونشست زمین همین الان هم اثرات مخربی را بر سازه های شهر و آثار تاریخی و زندگی شهروندان گذاشته و برخی از فضاهای شهری را خالی از سکنه کرده است که اگر امروز فکری برای آن نکنیم در آینده دچار بحران جدی می شویم.

از بی توجهی به بحران آب تا فرونشست خطرناک زمین

رسول میرباقری_رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به برگزاری یکی از کم نظیرترین پیاده روی های جاماندگان اربعین در شهر اصفهان، گفت: همانطور که بر روی مراسم عزاداری تمرکز داریم، باید بر روی اعیاد مذهبی نیز تمرکز داشته باشیم، چراکه امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به شادی داریم. شادی هیچ منافاتی با دین ندارد و دین اسلام همواره به ایجاد شادی و خوشحالی در دل مومنان سفارش کرده است.

وی از شهرداری اصفهان خواست نگاه ویژه ای به اعیاد مذهبی داشته باشد و پیشنهاد داد جشن پیاده روی خانواده بزرگ شهرداری در صبح ولادت نبی مکرم اسلام (ص) برگزار شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مهمترین معضل کنونی این شهر را بحران آب اعلام کرد و گفت: اصفهان حادترین شرایط خشکسالی در کشور را دارد و چاه های اطراف زاینده رود، چشمه ها و قنوات و سفره های آب زیرزمینی خشک شده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع آب محلی نیست و باید در سطح ملی به آن پرداخته شود، گفت: زاینده رود امروز مصوبه ۹ ماده ای دارد که یکی از اصلی ترین بندهای آن عدم بارگذاری جدید بر روی این رودخانه است که رعایت نمی شود، درحالی که باید مدیریت منابع آب را داشته باشیم و جلوی برداشت های سلیقه ای گرفته شود.

 میرباقری با بیان اینکه بی توجهی به بحران آب ما را به فرونشست های خطرناک زمین در اصفهان کشانده، گفت: زلزله فرونشست زمین خانه های مردم را به لرزه درآورده است و برای پیشگیری از این اتفاق چاره ای جز جاری شدن جریان آب در زاینده رود نداریم.

وی با بیان اینکه باید تا دیر نشده از همه اساتید و کارشناسان دعوت کنیم تا طرح های خود را برای مقابله با این بحران ارائه کنند، گفت: می توانیم فراخوانی برای بهترین و سریع ترین طرح برای حل معضل زاینده رود در استان اعلام کنیم. ۲۰ سال است بزرگان اصفهان نتوانسته اند برای این معضل کاری کنند، حداقل معضل را درون استان حل کنیم. تا کی منتظر بمانیم در سطح ملی برای اصفهان کاری شود، درحالی که ممکن است دچار مشکلات عدیده ای شویم که دیگر قابل جبران نباشد.

ستون عالی قاپو پایین بیاید آبرویی برای کشور باقی نمی ماند

عباس حاج رسولیها­_رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به اینکه شهردار اصفهان در مراسم معارفه خود اعلام کرد بر رزق حلال تاکید دارد، گفت: ما نیز به عنوان نمایندگان مردم در شورای ششم بر کسب درآمد مشروع تاکید داریم و امیدواریم فرایند صدور پروانه همراه با تکریم ارباب رجوع تسریع شود.

وی به عمر بالای ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان اشاره و تصریح کرد: عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان بالای ۱۰ سال است، درحالی که معتقدم بازسازی ناوگان چندان مفید نیست و بهتر است این ناوگان نوسازی شود. چند سال دیگر حتی ناوگان مترو هم باید نوسازی شود، اما زیرساخت لازم در اصفهان وجود دارد و امیدوارم بتوانیم با وارد کردن دانش فنی، ساخت ناوگان را خودمان انجام دهیم.

این عضو شورای شهر اصفهان نیز از رئیس جمهور درخواست کرد مساله بهشت آباد را حل کنند و گفت: ما هیچ قدرت تصمیم گیری در استان نداریم و دولت قبلی هم هیچ کاری برای حل بحران آب اصفهان نکرد. از رئیس جمهور درخواست می کنیم در اسراع وقت فکری برای این بحران کنند، چراکه فرونشست زمین در اصفهان شوخی نیست و اگر ستون عالی قاپو پایین بیاید آبرویی برای کشور باقی نمی ماند و مسئولیت آن فقط به عهده دولت است.

علی صالحی، سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به در پیش بودن روز نکوداشت زاینده رود، گفت: امیدواریم با خطراتی مثل فرونشست زمین در آینده ای نه چندان دور روز اصفهان و روز زاینده رود تبدیل به سالگرد پایان این شهر نشده باشد.

مجید نادرالاصلی_رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان هم با اشاره به مشارکت شهرداری اصفهان و صنایع بزرگ و چند دستگاه دیگر در زمینه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، گفت: اگرچه عدد و رقمی در مورد این پروژه اعلام نشده اما بر اساس گفته کارشناسان این طرح به جز برای صنعت، به درد اصفهان نمی خورد.

وی تاکید کرد: اگر پروژه انتقال آب خلیج فارس به درد اصفهان نمی خورد شهرداری اصفهان نباید در آن سهیم باشد و اگر قرار است شهرداری به موضوع آب بپردازد باید به شکل واقعی و اتفاقات ویژه ای را رقم بزند.

ایمنی ۲۳ درصد از جمعیت اصفهان در مقابل کرونا

غلامحسین صادقیان_رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۶۰ درصد از مردم اصفهان دوز اول و ۲۳ درصد دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند، گفت: عملا ۲۳ درصد از مردم اصفهان ایمنی لازم را دارند.

وی از مسئولان استان خواست با استفاده از ابزارهای لازم مردم را به واکسیناسیون تشویق کنند و افزود: در پیک پنجم کرونا هفت هزار و ۵۰۰ دانش آموز مبتلا شدند که اهمیت واکسیناسیون این گروه سنی را نشان می دهد. هم اکنون ۴۰۰ هزار دانش آموز بالای ۱۲ سال مشمول واکسیناسیون هستند، درحالی که اعلام شده ۱۳۰ هزار نفر برای واکسیناسیون مراجعه کرده اند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از اداره کل آموزش و پرورش و سایر دستگاه های اجرایی استان و مجموعه های خدماتی که به دنبال رفع محدودیت های کرونایی هستند درخواست کرد با تشویق مردم کمک کنند درصد پوشش واکسیناسیون در اصفهان به حد مورد انتظار برسد و شاهد کنترل این بیماری باشیم.

 انتهای پیام

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA