مدیرعامل آبفا کرمانشاه: انصاف نیست در این شرایط با آب شرب کوچه و حیاط را بشوییم

0
209



ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با هشدار در مورد صرفه جویی در مصرف آب، از تلاش برای حل مشکل تامین آب شرب شهر کرمانشاه خبر داد.

علیرضا کاکاوند امروز(هفتم تیر) در حاشیه بازدید از برخی از چاه‌های آب کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تاکیدات استاندار مبنی بر برنامه ریزی برای جلوگیری از قطع آب شرب در استان، گفت: در نشستی که جمعه همین هفته(چهارم تیر) با حضور استاندار برگزار شد، قرار شد در قالب یک طرح ضربتی برای جلوگیری از قطع آب شرب مشترکین خانگی شهر کرمانشاه هفت حلقه چاه آب جدید اضافه شود که در سه روز گذشته سه حلقه چاه آب اضافه شده و امروز این تعداد به چهار حلقه رسید.

 کاکاوند با بیان اینکه تا پایان تیر ماه قطعا این هفت حلقه چاه جدید به شبکه توزیع آب شهر کرمانشاه اضافه خواهد شد، ادامه داد: با اضافه شده این چاه‌های جدید 201 لیتر بر ثانیه به تولید آب شهر اضافه خواهد شد و اوضاع شهر از نظر تامین آب بهتر می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اشاره ای هم به موضوع تامین آب شرب شهر کرمانشاه از سد گاوشان داشت و افزود: اجرای این طرح از طریق شرکت آب منطقه ای در دست اقدام بوده و قرار است تا پایان تیرماه به صورت اضطرار تصفیه خانه “عُمرمِل” وارد مدار شود که اگر این اتفاق بیافتد مشکل تامین آب شرب شهر کرمانشاه حل خواهد شد.

تا زمانی که کمبود مخازن آب در کرمانشاه رفع نشود، قطعی آب شبانه گریزناپذیر است

وی در ادامه از کمبود مخازن به عنوان یکی از مشکلات استان برای تامین آب شرب یاد کرد و افزود: هم اکنون تقریبا با نصف ظرفیت از نظر حجم مخازن در حال مدیریت آب شهر هستیم و در حالیکه باید 250 هزار مترمکعب مخزن داشته باشیم، فقط 129 هزار مترمکعب مخزن داریم که تا زمانی که این کمبودها مرتفع نشود مشکل قطع آب شبانه در شهر کرمانشاه حل نخواهد شد.

کاکاوند با بیان اینکه تقریبا در تمامی محلات قطعی شبانه آب را داریم، گفت: البته به منظور جلوگیری از هوا گرفتن لوله‌ها و قطع کامل آب، مخازن را کامل نمی بندیم که همین مسئله سبب شده برخی از محلات 24 ساعته آبشان پایدار باشد و در هیچ ساعتی قطعی آب نداشته باشند که این موضوع باعث گلایه مندی ساکنان دیگر مناطق شده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که کمبودهای مرتبط با مخازن آب در کرمانشاه رفع نشود، قطعی آب شبانه گریزناپذیر است. 

کاکاوند با بیان اینکه هم اکنون بجز تعدادی از محلات شهر کرمانشاه که از دو مخزن جمهوری و فردوسی تغذیه می شوند، قطعی آب روزانه در دیگر محلات نداریم، گفت: در محلات نقلیه، صابونی، قسمتی از خیام، خیابان شهید اشرفی، دلگشا، محدوده پارکینگ شهرداری تا چهارراه جوانشیر هر روز از ساعت 14 تا 16 و حداکثر تا ساعت 17 قطعی آب داریم.

اوضاع آبی کرمانشاه اصلا خوب نیست 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه از امسال به عنوان یک سال خاص و استثنایی از نظر بارندگی ها یاد کرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود خشکسالی رخ داده دراستان در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی افزود: امروز سراب روانسر که جزو سراب های خروشان استان است تقریبا در حال خشک شدن است و دبی سراب قنبر از 300 لیتر در ثانیه به حدود 90 لیتر در ثانیه رسیده و این یعنی اوضاع اصلا خوب نیست.

 کاکاوند با اشاره به خشک و کم آب شدن برخی از چاه های آب در استان به دلیل خشکسالی حادث شده، گفت: حدود سه لیتر در ثانیه میانگین افت آبدهی چاه های آب را داشته ایم.

هر کرمانشاهی روزانه 255 لیتر آب مصرف می کند

وی در ادامه با بیان اینکه ناقوس مرگ آب در استان به دلیل خشکسالی و کم توجهی مردم استان به هشدار برای صرفه جویی در مصرف آب به صدا درآمده، گفت: هم اکنون سرانه مصرف آب در استان 225 لیتر برای هر نفر در شبانه روز است که این میزان در کشور 170 لیتر بوده و از نظر استانداردهای جهانی باید زیر 150 لیتر باشد.

وی با اشاره به افزایشی بودن میزان مصرف آب در استان، یادآور شد: در حالی که در اردیبهشت ماه سرانه مصرف آب در استان 223 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز بود، این آمار در خرداد ماه به 225 لیتر رسیده است که این فاجعه است.

وی ادامه داد: برای گذر از خشکسالی تنها راه چاره صرفه‌جویی در مصرف آب است، موضوعی که در استان خیلی به آن توجه نمی شود.

 کاکاوند در پایان گفت: تنها خواهشی که از مردم استان دارم این است که در مصرف آب صرفه جویی کنند. نمی گویم آب مصرف نکنید اما بی انصافی است که دراین شرایط بحرانی، با آب شرب کوچه و خیابان و حیاط منازل خود را بشوییم یا با آب شرب چمن های شهر را آب بدهیم و یا در کارواش های غیرمجاز از آب شرب استفاده شود.

 انتهای پیام

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA