گونه‌های جانوری خراسان جنوبی تشنه‌اند، لطفا تانکر بیاورید

0
169



ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان جنوبی گفت: وجود تانکرهایی در منطقه به جاتی منابع آبی طبیعی خشکیده می‌تواند کمک بسزایی در ادامه حیات گونه‌های جانوری داشته باشد که خیران می‌توانند در این زمینه بسیار موثر واقع شوند.

محمدحسن امیرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خشکسالی‌های متعدد در خراسان‌جنوبی، بر روی زندگی حیات وحش استان نیز اثرات نامطلوبی گذاشته است.

وی افزود: حیات وحش به دلیل ترسی که دارند از محدوده سکونتی انسان همیشه فاصله می‌گیرند، اما خشکسالی‌ ۲۰ ساله سبب شده تا این جانوران برای پیدا کردن آب و غذا به روستاها، مزارع و سکونتگاه‌ها نزدیک شوند.

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: در برخی مناطق مانند منطقه حفاظت شده درمیان-سربیشه به دلیل اینکه تراکم حیات وحش وجود دارد و از طرفی در این چند سال با کاهش پوشش گیاهی مواجه بودیم و برخی از چشمه‌ها خشکیده‌اند، هجوم حیات وحش به مزارع زیاد شده که راه‌های حفاظتی جوابگو خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایجاد موانع فیزیکی مناسب برای مزارع و بهره‌گیری از چوپانان کاربلد از جمله این راهکارهاست، ادامه داد: مسئله مهم این است که حیات وحش خراسان جنوبی اکنون تشنه‌اند و تامین آب برای آن‌ها از ملزومات است.

امیرآبادی اظهار کرد: در برخی نقاط که حیات وحش از چشمه‌های طبیعی دور بوده و یا منابع آبی منطقه خشک شده‌اند،؛ نصب تانکر با کمک خیران می‌تواند در تامین آب کمک بسزایی کند تا مانع از ورود حیات وحش به قنوات روستاییان شویم.

وی افزود: در همین راستا، خیران از ابتدای سال دو تانکر پنج و ۱۰ هزار لیتری به شهرستان طبس و دو تانکر پنج و ۱۰ هزار لیتری را به شهرستان نهبندان اهدا کرده‌اند.

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد: از خیران می‌خواهیم در راستای تامین آب مورد نیاز حیات وحش این وقف‌ها را انجام دهند چراکه بسیار مورد نیاز منطقه است.

انتهای پیام

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA