آغاز ماموریتی جدید برای کشف حیات در مریخ

0
132




ایران اکازیون:اروپا و روسیه ماموریتی مشترک به سوی مریخ را آغاز کردند، ماموریتی برای بررسی منشا متان موجود در اتمسفر مریخ. طی این ماموریت یک ماهواره با کمک راکت پروتون به سوی مریخ فرستاده می شود تا منبع گاز متان موجود در اتمسفر سیاره سرخ را مشخص سازد تا دانشمندان دریابند این گاز ناشی از منابع سطح مریخ است یا توسط نوعی حیات میکروبی ایجاد می‌شود.

ExoMars_2016_liftoff_node_full_image_2در صورتی که همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، این دو قدرت بزرگ فضایی قصد دارند پروژه مریخی خود را با ارسال یک کاوشگر مریخ‌نورد به منظور حفاری سطح مریخ ادامه خواهند‌داد. قرار است این کاوشگر در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به مریخ فرستاده شود. مدارگرد TGO روز دوشنبه ۱۴ مارس ۲۰۱۶ از پایگاه فضایی بیکنور در قزاقستان به فضا ارسال شد. راکت حامل ماهواره ۱۰ ساعت زمان نیاز خواهد داشت تا بتواند ماهواره را در مسیر درست حرکت به سوی مریخ قرار دهد.

exomars-2016-launch-19این عملیات برای آژانس‌های فضایی اروپا و روسیه عملیاتی پر استرس خواهد‌ بود،‌ به ویژه برای روسیه که مریخ برایش به یک بداقبالی بزرگ تبدیل شده‌ است. روسیه تاکنون بیش از ۱۹ ماموریت به سوی مریخ داشته‌ که بیشتر این ماموریت‌ها به علت نقص فنی با شکست مواجه شده‌اند. مدارگرد TGO برای رسیدن به مریخ که ۵۰۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد، هفت ماه در سفر خواهد‌ بود،‌ و پس از رسیدن که تاریخ تخمینی ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ است، فرودگر کوچکی بنام شیاپارلی را به سوی مریخ پرتاب خواهد کرد.

exomars-2016-launch-17این فرودگر پس از فرود روی سطح سیاره چندین آزمایش علمی انجام خواهد داد،‌ اما برای دانشمندان مهمتر از این آزمایش‌ها،‌ مراحل مختلف ورود به اتمسفر و فرود فرودگر روی سیاره خواهد بود. در حقیقت این‌فرودگر پیش‌ درآمدی بر مریخ‌نورید است که قرار است در آینده توسط بریتانیایی‌ها ساخته شده و عازم مریخ شود. هزینه ماموریت های اگزومارس که پروژه مشترک روسیه و اروپاست، حدود ۱.۳میلیارد یورو برآورد می شود.

رولف دی گروت یک مقام مسئول در آژانس فضایی اروپا می گوید: « اثبات این نکته که حیات روی مریخ وجود دارد یا وجود داشته است، نشان می دهد که زمین از نظر وجود حیات منحصر به فرد نیست. این موضوع وجود حیات در دیگر نقاط جهان را بسیار محتمل می کند.  توضیح دیگری برای وجود متان در اتمسفر مریخ می تواند این باشد که این گاز به وسیله پدیده هایی مثل اکسیداسیون آهن تولید می شود. تشعشع موجود در فضا هر ماده زیستی را نابود می کند. اما در عمق دو متری خاک مریخ ممکن است مکان هایی در مقابل تشعشع مصون باشند و از حیات میکروبی پشتیبانی کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: BBC , ESA , gizmag

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA