همه چیز درباره آزاد راه تهران شمال

0
6892
در این مقاله اطلاعات کامل و جامعه ای در مورد آزاد راه تهران - شمال ارایه شده است.  همه چیز از معرفی و مسیر و نقشه تا هزینه عوارض آزاد راه .
قطعه 1 آزاد راه تهران شمال

معرفی آزاد راه تهران شمال

آزادراه تهران- شمال نام یک پروژهٔ بزرگ راه‌سازی در کشور به طول 121 کیلومتری است که برای اتصال تهران به شهر چالوس طراحی شده و تا کنون دو بخش از آن به بهره‌برداری رسیده است. این مسیر ارتباطی با نام آزادراه ۳ (ایران) هم شناخته می‌شود. این آزادراه و در سه استان تهران، البرز و مازندران قرار دارد.
این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطیِ دریای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش عمده ای را بر عهده خواهد داشت.

مزایای احداث آزادراه تهران شمال :

  • کوتاه شدن مسیر به میزان حدود 65 کیلومتر
  • کاهش زمان سفر از 4.5 ساعت به 1.5 ساعت در روزهای عادی
  • ساخت راه ارتباطی سریع و ایمن در چهار فصل سال
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت
  •  کاهش آلودگی هوا ناشی به دنبال کاهش آلاینده‌های سوخت خودروها
  • افزایش ظرفیت عبور نسبت به مسیر کنونی
  • کاهش استهلاک وسایل نقلیه
  • کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سفر
  • توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی

معایب احداث آزادراه تهران شمال :

  • تخریب بخشی از زیست بوم بکر البرز مرکزی
  • افزایش تخریب جنگل های بکر شمال ایران
  • تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغات به مناطق مسکونی
  • افزایش مهاجرت به تهران

مسیر آزادراه تهران شمال

قطعه یک
اولین بخش از آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود و با عبور از مناطق کن و حاشیه روستای سولقان وارد منطقه کوهستانی توچال شده و با عبور از تونلی به نام تالون و دره لانیز وارد منطقه دو آب شهرستانک (سه راهی شهرستانک) می‌شود. این بخش حدود 60 کیلومتر مسیر را تا اینجا کاهش می‌دهد.  این قطعه در بهمن ۱۳۹۸ به بهره‌برداری آزمایشی رسید و در تاریخ 6 اسفند 1398 به طور رسمی افتتاح شد.

قطعه دو
در ادامه، این مسیر به موازات جاده چالوس کشیده شده است و در دره سرهنگ، تونلی وجود دارد که به پل زنگوله می‌رسد. این بخش حدود 22 کیلومتر است و حدود 5 کیلومتر کاهش مسیر را دارد. احداث این بخش از خرداد 1396 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. 

قطعه سه 
این مسیر با طول 47 کیلومتر از پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد را دربرمی‌گیرد. عملیات احداث این بخش هنوز آغاز نشده است.

قطعه چهار
حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد – چالوس به قطعه چهار آزادراه تهران شمال اختصاص دارد و حدود ۲۰ کیلومتر است. این بخش از آزادراه با گذر از ارتفاعات البرز به موازات جاده کرج – چالوس به شهر چالوس منتهی شده و پایان مسیر با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن وصل می‌شود. ساخت این بخش از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و از سال 1391 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقشه آزادراه تهران شمال

نقشه آزاد راه تهران شمال

راه دسترسی به آزادراه تهران شمال

منطقه یک این آزادراه از تهران و سه‌راهی شهرستانک و منطقه 4 آن از شهر چالوس یا سه‌راهی دشت نظیر قابل دسترسی است و مناطق 2 و 3 هنوز افتتاح نشده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

قیمت عوارض آزادراه تهران شمال

نرخ عوارض قطعه چهار آزادراه تهران-شمال: 8000 تومان 
نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال: 25000 تومان در روزهای عادی و 35000 تومان در روزهای پیک سفر.
روز پیک از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه تا پایان روز جمعه و همچنین روزهای تعطیل در نظر گرفته شده است.

وضعیت فنی قطعات آزاد راه تهران – شمال :

پس از گذشت ۲۴ سال از کلنگ زنی، قطعه یک آزادراه تهران شمال در روز 6 اسفند 1398 با حضور  رئیس‌جمهور افتتاح شد تا مسافران مسیر کمتری را از تهران برای رسیدن به شهرهای شمالی طی کنند.

در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ زمان اتمام احداث آزاد راه تهران-شمال سال ۱۳۹۹  تعیین شده بود اما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، پایان پروژه به سال ۱۴۰۰ موکول شد. مناطق دو و سه این آزادراه، پل‌ها و تونل‌های بزرگ و متعددی دارد که بر اساس برآورد مسئولان تا پیش از سال ۱۴۰۲ پایان نمی‌توان آنها را به بهره‌برداری رساند. حال باید ببینیم در آینده چه می‌شود و سرنوشت این آزادراه چه خواهد شد.

طول آزادراه: 121 کیلومتر
تعداد خطوط: 2 خط تا 3 خط در هر باند
حداکثر شیب طولی مسیر: 6 درصد
حداقل شعاع قوس‌ها: 450متر 
میانگین سرعت: 80 کیلومتر در ساعت
تعداد تونل‌ها در رفت و برگشت: 192 رشته تونل و عبور 40% مسیر معادل 49 کیلومتر از داخل تونل؛ بلندترین تونل‌ها تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4900 متر و 6400 متر هستند.
تعداد پل‌های بزرگ رفت و برگشت: 95 دستگاه پل به طول کل  حدود 13 کیلومتر
حجم عملیات خاکی در عملیات خاکبرداری و خاکریزی: پیش بینی حدود 39 میلیون متر مکعب

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA