اورانوس بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد

ایران اکازیون:اخترشناسان در نهایت کشف کردند ابرهایی که سیاره اورانوس را در بر گرفته‌اند، از چه ساخته شده‌اند، سولفید هیدروژن،‌ گازی که عامل ایجاد بوی تخم‌مرغ گندیده‌ است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، احتمال حضور این گاز در اتمسفر هفتمین سیاره سامانه خورشیدی از گذشته مورد بحث قرار داشت،اما اکنون و برای اولین بار به واسطه رصد‌خانه‌ای در هاوایی به تایید رسید. این گاز بدبو بالای ابرهای گازی که این سیاره را در بر گرفته‌اند مشاهده شده‌ است، یافته‌ای که می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره چگونگی شکل‌گیری سیاره‌های دورافتاده‌تر در اختیار دانشمندان قرار دهد.

باوجود رصد‌های پیشین توسط تلسکوپ‌های زمینی و فضاپیمای ویجر دو، ترکیبات سازنده اورانوس تاکنون چندان شناخته شده نبوده‌ است. دانشمندان از گذشته احتمال می‌دادند که ابرهای گازی اورانوس از سولفید هیدروژن یا آمونیاک تشکیل شده‌ باشند، اما مدرک قاطعانه‌ای برای اثبات آن در دست نداشتند. اطلاعات جدید توسط ابزار طیف‌سنج میدان کامل نزدیک به فروسرخ یا NIFS تلسکوپ جمینی شمال در قله مائونا‌کی در هاوایی به دست آمده‌اند. محاسبات این ابزار به واسطه تجزیه نور مادون قرمز تابیده شده از اورانوس به سوی به اجزای سازنده طول موج این نور انجام گرفته‌اند.

نوارهای موجود در این طیف نوری که به خطوط جذب شهرت دارند، مناطقی که گاز نور فروسرخ خورشید را به خود جذب می‌کند، به دانشمندان کمک می‌کند تا ردپای ترکیبات سازنده اورانوس را دنبال کنند. ردیابی گاز سولفید هیدروژن در اتمسفر اورانوس در تناقض با گازهای سازنده سیاره‌های مشتری و زحل است، زیرا ابرهای بالایی این دو سیاره از یخ‌های آمونیاکی ساخته شده‌اند. دانشمندان باور دارند این تفاوت در ترکیبات اتمسفری می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره روند شکل‌گیری سیارات در اختیار آنها قرار دهد.

به گفته محققان دانشگاه لسیستر،‌ این تفاوت‌ها در دوران اولیه تاریخ شکل‌گیری سیاره‌ها ایجاد شده‌اند و توازن میان گازهای مختلف در اتمسفر این سیاره‌ها تحت تاثیر وضعیتی بوده‌ است که سیاره‌ها در دوران جوانی سامانه خورشیدی در آن شکل گرفته‌اند. زمانی که توده‌های ابر به واسطه متراکم‌شدگی گازها ایجاد می‌شوند،‌ گازهای تشکیل‌دهنده ابر درون این توده‌ها به دام می‌افتند و در عمقی پنهان می‌شوند که امکان رصد آنها با کمک تلسکوپ از بین می‌رود.

تنها ذره‌ای ناچیز از آنها به شکل تبخیر شده در بالای ابرها باقی می‌ماند و به همین دلیل است که تعیین ساختار گازهای تشکیل‌دهنده ابرهای اورانوسی تا به امروز تا این اندازه دشوار بوده‌ است. مشکلی که با توانایی‌های بالای تلسکوپ جمینی شمالی برطرف شد. محققان می‌گویند اگر انسانی به اندازه‌ای بدشانس باشد که مجبور به سفر به اورانوس شود،‌در حین فرود روی آن با شرایط بسیار ناخوشایند و بدبویی مواجه خواهد شد، البته اگر بتواند از اتمسفر مملو از گازهای مسموم این سیاره جان سالم به در ببرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

وب سایت بیگ بنگ یک سایت علمی، تحقیقاتی میباشد که توسط تعدادی از علاقمندان به علم و دانش اداره می شود. این سایت از اواخر سال 1391 تاکنون به فعالیت خود در این حوزه ادامه داده است.