بررسی امکان حیات در اطراف کوتوله های قرمز

0
153




ایران اکازیون:شاید در اطراف کوتوله های قرمز باید بدنبال  زمین دوم گشت. این پاسخی است که دانشمندان به تازگی برای زیست پذیر بودن سیارات دوردست بیان کرده اند. دانشمندان برای یافتن سیارات دوردست و پشتیبان حیات به دنبال سیارات فرا خورشیدی که از خورشید ما کوچکتر هستند میباشند، به آنها اصطلاحا کوتوله قرمز گفته می شود. به گفته محققان در اطراف این کوتوله های قرمز سیاراتی دارای اتمسفر و اکسیژن ایده آل، برای پشتیبانی از حیات وجود دارد.

6a00d8341bf7f753ef019affdbb9a3970b

حیات در سیارات فراخورشیدی و جو غیر متعارف آنان از سوی محققان و ستاره شناسان ناسا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. اخیراً دانشمندان ستاره‌های کوتوله‌های قرمز (red dwarf star)‏ تحقیقات جامع و نتیجه‌بخشی انجام داده‌اند و متوجه شده‌اند که بیش از ۷۵ درصد از ستارگان کوچک‌تر از خورشید ملقب به گروه (M) نقش فوق‌العاده تأثیر‌گذاری در پیدایش سیارات فراخورشیدی دارند. پتانسیل بالا و امکان سکونت در سیارات اطراف کوتوله‌های سفید و قرمز از سال‌ها پیش مهم‌ترین دغدغه ستاره‌شناسان بوده ‌است. سطوح بالای اکسیژن که عامل حیات بخش در سیارات است، در اطراف کوتوله‌های قرمز کشف شده است.

«فنگ تیان»، استاد مرکز علوم زمین‌ دانشگاه شینگوا در شهر بیجین چین در جلسه تخصصی انجمن نجوم آمریکا گفت: می‌توان با بازبینی تصاویر و سطح نور سیارات، به‌عناصر و ترکیبات اجرام اطراف کوتوله‌های سفید و قرمز پی برد. مشاهدات این دانشمند از داده های هابل و اشعه فرا بنفش آن،  روی  سیاره های اطراف یک کوتوله‌ رده M , و مخصوصا سیاره  Gliese 876 اتمسفر یونیزه شده با  درجات مختلفی از اکسیژن و حیات پذیر بودن را روی آن نشان می دهد. چندین سیاره در این رده ، ستاره‌های کوچک سرد و قرمز رنگی هستند که در رده (M) یا (k) جای می‌گیرند و جرمی کمتر از نصف خورشید دارند که دمای سطح آنان به کمتر از ۳۵۰۰ درجه کلوین می‌رسد. یافته‌های اخیر دانشمندان درباره شرایط حیات در سیارات فراخورشیدی، باردیگر فرضیه امکان سکونت و سفرهای فضایی آزمایشی را مطرح کرده‌ است.

تقریبا سه چهارم ستارگان کهکشان راه شیری را ستارگان کوتوله قرمز تشکیل داده که امکان وجود سیارات این چنینی در مدار آنها را بیشتر کرده است. یک ستاره کوتوله قرمز ستاره‌ای کوچک و سرد و سرخ رنگ است و غالبا به ستاره‌ای گفته می‌شود که جرمی کمتر از نصف جرم خورشید داشته باشد.

Read More : http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/10/new-insights-on-how-life-can-be-identified-on-alien-planets.html

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA