بررسی سیگنال ۲۳۴ ستاره برای جستجوی تمدن بیگانه

0
157




ایران اکازیون:دو اخترشناس در حال بررسی سیگنال‌های نوری دریافتی از ۲.۵ میلیون ستاره‌ در قالب پروژه نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون، موفق به ردیابی فلش‌های لحظه‌ای نورانی شده‌اند که از سوی ۲۳۴ ستاره متصاعد شده‌اند.

standard_sans_rightبراساس گزارش نیوساینتیست به نقل از همشهری،‌ این دو محقق از دانشگاه لاوال در کانادا احتمال دادند این پالس‌های نوری شکلی از سیگنال‌های هوش فرازمینی باشد و اکنون محققان در پروژه شکار بیگانه‌های فضایی استیون هاوکینگ در تلاشند تا این فرضیه را مورد بررسی قرار دهند. باوجود اینکه فرضیه مطرح شده از سوی این دو اخترشناس بسیار ناپخته است، و مقاله آنها نیز هنوز در مرحله بازبینی قرار دارد، و محققان پروژه جدید هاوکینگ و میلیاردر روسی(Breakthrough Listen project) در ستی اعلام کرده‌اند که بیگانه‌های فضایی آخرین موضوعی است که در حین بررسی این ادعاها مورد بررسی قرار خواهند گرفت، اما بازبینی و بررسی بیشتر پدیده‌ای عجیب که یکبار به چشم کسی آمده‌است، بی‌ضرر است.

به گفته محققان پروژه ستی، آنچه این دو اخترشناس دیده‌اند و ادعای آن را دارند قطعا ارزش بازبینی را دارد،‌ با این همه ادعای غیرعادی این دو محقق نیازمند شواهد و مدارکی غیرعادی است و هنوز برای نسبت دادن صریح این سیگنال‌ها به فعالیت‌های بیگانه‌های فضایی یا تمدن‌های فرازمینی خیلی زود است. بورا و تروتیه دو اخترشناسی هستند که این سیگنال‌های عجیب را کشف کرده‌اند. بورا در سال ۲۰۱۲ این فرضیه را مطرح کرد که اگر بیگانه‌های فضایی قصد برقراری ارتباط با زمین را داشته‌باشند، از پرتو‌های لیزری استفاده خواهند کرد تا توجه زمینیان را به خود جلب کنند. وی برهمین اساس بررسی نور ۲.۵ میلیون ستاره را به همراه همکارش آغاز کرد تا ببیند آیا می‌تواند چنین سیگنالی را مشاهده کند؟

kepler-2-sunsو با وجود اینکه اصول وطالعات علمی حکم می‌کنند که اولین اطلاعاتی که با هدف مطالعه همخوانی داشته باشند لزوما نمی‌توانند درست باشند، این دو محقق به سرعت اعلام کردند سیگنال‌هایی مشابه آنچه در ذهن داشته‌اند را در میان ۲۳۴ ستاره رصد کرده‌اند. به گفته محققان در صورتی که گزینه بیگانه‌های فضایی از کشف این دو اخترشناس حذف شود، آنچه آنها یافته‌اند این است که تمامی ۲.۵ میلیون ستاره مورد بررسی در کلاس طیفی مشابه با خورشید ِ زمین قرار دارند، اما ۲۳۴ ستاره در این میان پالس‌های نوری با دوره‌های تناوبی یکسانی را روانه زمین می‌سازند، هر ۱.۶۵ پیکوثانیه یکبار.

از این رو این یافته می‌تواند ناشی از خطای نرم‌افزاری، یا خطای انسانی باشد با این همه محققان پروژه ستی که با پروژه Breakthrough Listen نیز همکاری می‌کنند، تصمیم گرفته‌اند تا یافته‌های جدید را مورد بازبینی قرار دهند، حتی با وجود اینکه یافته‌های بورا-تروتیه در مقیاس ۰-۱۰ ارزیابی ریو که توسط محققان ستی برای سنجش میزان اهمیت رصد‌های انجام شده در زمینه یافتن حیات بیگانه ایجاد کرده‌اند، امتیاز صفر یا یک را دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA