تصویری جدید از “سحابی سه تکه”

0
177




ایران اکازیون:در نور مرئی، سحابی سه تکه یا M20 که در صورت فلکی قوس واقع شده است، بصورت ساختار سه قسمتی دیده می شود که توسط خطوط گرد و غبار احاطه شده است. درخشش و رنگ این سحابی را تشعشعات هیدروژن یونیزه شده صورتی و غبار آبی رنگ ستاره های جوان و گرم تشکیل داده است.

سحابی سه تکه یا M20 در نور مرئی
سحابی سه تکه یا M20 در نور مرئی

به گزارش بیگ بنگ، این سحابی که ۵۰۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد یک منطقه ی ستاره زایی در صفحه ی کهکشان خودمان است که ۳ گونه ی مختلف از سحابی های کیهانی را به نمایش می گذارد. اما این حالت زیبای گازی از آنجایی که برای طول موج نوری مات است به مشکلات اختر شناسان می افزاید. دانشمندان نمی توانند ببینند که در پشت آن چه چیزی نهفته است.

بتازگی ستاره شناسان با استفاده از مشاهدات تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا، در حال انجام یک بررسی تحت عنوان متغیر های VISTA در صفحه ی کهکشان ما هستند. این مشاهدات در نور مادون قرمز سحابی ها و گرد و غبار ماورای دیسک کهکشانی را تحت نظر دارد. با استفاده از داده های جدید ستاره شناسان اجرامی را مشاهده کرده اند که تاکنون مخفی مانده بود. یکی از اولین یافته های در مورد ستارگان متغیر قیقاوسی میباشد که در صفحه مرکزی راه شیری نهفته هستند. سحابی سه تکه چشم انداز نزدیکی به ما دارد، اما در حقیقت این متغیرها کاملا از ما دور هستند و طبق تخمین ستاره شناسان در قسمت دیگری از کهکشان ما و در فاصله ۳۷۰۰۰ سال نوری؛ حدود ده هزار سال نوری در ماورای مرکز کهکشان راه شیری قرار دارند. ستارگان متغیر قیقاوسی از نوع غول زرد یا ابرغول می باشند، دلیل نام گذاری این است که اولین ستاره این گونه ستاره دلتا در صورت فلکی قیفاووس بوده است و بیشتر برای تعیین فواصل کیهانی از آنها استفاده می شود.
تصویری از سحابی سه تکته و آشکارسازی ستارگان متغیر قیقاوسی در نور فرو سرخ
تصویری از سحابی سه تکته و آشکارسازی ستارگان متغیر قیقاوسی در نور فرو سرخ

سحابی سه تکه که بعنوان مسیه ۲۰ نیز شناخته می شود،  یک منطقه ی تولد ستارگان محسوب می شود که در ۵ ژوئن ۱۷۶۴ کشف شده است. این سحابی به سه قسمت تقسیم می شود، سحابی نشری سرخ رنگ که بیشتر نورشان را از تابش اتم های هیدروژن گرفته، سحابی بازتابی آبی فام که در اثر بازتاب نور ستارگان توسط گرد و غبار پدید آمده و سحابی تاریک که از ابرهای چگال و فشرده ی گرد و غبار ساخته شده است و در برابر نور ستارگان و دیگر سحابی ها به حالت ضدنور (silhouette) قرار گرفته و تاریک دیده می شود.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ – منبع: ESA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CAPTCHA